Graduate Stars, een recessieprofiteur?

imageWe hebben er een ‘hulpvaardige’ partij voor argeloze werkzoekenden bij. GraduateStars belooft mij, tijdelijk voor slechts EUR 249, een professionele presentatie, meer uitnodigingen door recruiters en geslaagde sollicitatiegesprekken. Alsof het niets is. Daar houden de beloftes overigens niet op, maar daarover later meer.

Want als gevolg van de lengte van de recessie hebben we in de afgelopen jaren de nodige recessieprofiteurs voorbij zien komen. Die allen gouden bergen beloven aan argeloze, of wanhopige, werkzoekenden. Tegen betaling natuurlijk. Zoals JobFox (overleden), JobMetrx (site bestaat nog, maar lijkt op sterven na dood), WorkYourCareer (overleden), SellMyJob (overleden), TheLadders (helaas nog altijd actief) en de nodige anderen.

En nu hebben we na hetCV weer eens een Nederlandse recessieprofiteur. GraduateStars.

De homepage
Dit is de homepage van GaduateStars:

image

 

Tijdelijk, voor slechts EUR 249, krijg ik het volgende (aan beloftes):

Je krijgt een eigen profiel op www.graduatestars.nl/profiel/jouw-naam/. Dit profiel is volledig geoptimaliseerd voor Google en zal goed vindbaar zijn voor recruiters die meer informatie over je zoeken. Het profiel is gevuld met een kleine biografie, een professionele foto en video en een uitgeschreven mini-interview. Dit is dé manier om bedrijven beter kennis met je te laten maken en recruiters te overtuigen!

Waarom ik een profiel op GraduateStars zou moeten willen blijft volstrekt onduidelijk. Er zijn al zoveel profielensites, wil GraduateStars de zoveelste worden? Hoeveel plekken zijn er eigenlijk op de eerste pagina van Google?

Maar er is meer (aan beloftes):

In onze studio maakt een professionele fotograaf prachtige profielfoto’s van je. Met deze foto’s ben jij de man of vrouw die je wilt zijn op je cv, LinkedIn-profiel en profiel op onze website.

Is een professionele foto EUR 249 waard? Dat mag wel een goudgerande foto zijn dan. Maar er is nog meer (aan beloftes):

Via een gestructureerd format maken we een korte videopresentatie van je. Zo leren recruiters je écht kennen en geef je ze de zekerheid om je uit te nodigen voor een gesprek.[…] Na publicatie zal de videopresentatie een prominente plaats innemen tussen de zoekresultaten voor jouw naam.

Dus… de videopresentatie scoort hoog in Google als iemand op mijn naam zoekt? Is dat EUR 249 waard, samen met die professionele foto? Maar wacht, er is nog meer (aan beloftes):

Na een professionele montage plaatsen we deze video bij je online profiel op onze site. Door de goede en uitgebreide presentatie zullen recruiters je sneller uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Doordat de eerste indruk al is gemaakt is de kans op een mismatch vervolgens minimaal

Dus… ik word sneller gevonden en sneller uitgenodigd dankzij een video? En de kans op een mismatch is minimaal? Wow! Maar wacht, er is meer:

Wij analyseren je online profielen (waarvan Linkedin de meest belangrijke is) en geven je een advies op maat. Met onze concrete adviezen kan jij er voor zorgen dat jouw profielen een goede indruk maken, en je wordt uitgenodigd voor dat gesprek dat je zo graag wilt!

Dus als ik de adviezen van GraduateStars opvolg kan ik voor et sollicitatiegesprek dat ik zo graag wil uitgenodigd worden? Maar… krijg ik dan ook de baan die ik zo graag wil, want anders schiet ik er nog niet veel mee op. Dat is me geen EUR 249 waard. Maar wacht er is nog veel meer (aan beloftes):

image

Jawel, ik krijg sneller een betere baan. En dat allemaal dankzij GraduateStars! Wat een toppers zijn dat toch.

En wat te denken van deze:

Wij zijn de eerste, de beste en dé premium aanbieder van reputatiediensten voor sollicitanten

Woorden schieten hier te kort. En wat zijn reputatiediensten eigenlijk? Een video, een professionele foto en een advies op maat over mijn online profielen? Ik heb geen flauw idee en GraduateStars legt er niets over uit. Afgezien van de constatering dat zij de eerste, de beste zijn. Wat ik graag wil geloven.

En zien is geloven, dus ga ik maar eens wat online profielen van GraduateStars bekijken:

image

Kijk, dat is nog eens een setje aan professionele foto’s! Ik kies als eerste de jongeman met de stevige kaaklijn in de linkerbovenhoek. Dit blijkt Lowi Vervoorn te zijn, waardoor het geen enkel probleem is om hem te traceren via Google, waarbij natuurlijk zijn LinkedIn profiel als eerste boven komt drijven:

image

Ai… Deze GraduateStar heeft op zijn profiel Beschikbaar staan. Ik vraag me onwillekeurig af hoe het hem op dat sollicitatiegesprek dat hij zo graag wilde, is vergaan.

Verder is in Google zijn online pofiel op GraduateStars niet te vinden, wel staat deze link er in:

image

Dus wat is er dan waar van de belofte Je krijgt een eigen profiel op www.graduatestars.nl/profiel/jouw-naam/. Dit profiel is volledig geoptimaliseerd voor Google ? Helemaal niets, want ik heb geen profiel van Lowi Vervoorn op GraduateStars in de zoekresultaten van Google gevonden.

Goed, Lowi Vervoorn was dus een beetje een tegenvaller, maar misschien was dat toeval. Op naar de volgende persoon, Carlotta Westra van Holthe. Die opvallend genoeg de professionele foto niet op haar LinkedIn profiel heeft staan:

image

Tja, zo ga je die recruiters natuurlijk niet blij maken. Overigens is ook dit keer via Google het online profiel op GraduateStars niet te vinden.

Mijn derde en laatste poging is de jongeman op het tweede rijtje aan de rechterkant, Nick Hogendoorn. Van hem was via Google niet eens een LinkedIn profiel te vinden en vanzelfsprekend ook geen online profiel bij GraduaeStars. Zo gaan die recruiters je dus echt niet vinden.

Van de profielen waar GraduateStars blijkbaar heel trots op is, is dus heel wat minder te vinden dan mij is beloofd. De ene persoon is nog altijd op zoek, de tweede is nog studerend en de derde is volstrekt onvindbaar. Als dit de succesverhalen zijn dan houd ik mijn hart vast bij de andere profielen. Of zouden dit misschien wel alle profielen zijn? Ik hoop het eerlijk gezegd.

Alle werkzoekers die denken hiermee hun kansen op een baan daadwerkelijk te verhogen doen er goed aan eerst eens rustig na te denken en zich af te vragen waar EUR 249 beter aan kan worden besteed. En als die EUR 249 in de zak brandt heb ik nog wel een suggestie: koop mijn peperdure boek waarin ik beschrijf hoe je recessieprofiteurs kan herkennen. In dit bijzondere geval ben ik bereid het éénmalig voor slechts EUR 249 van de hand te doen. Ik ben tenslotte de kwaadste niet.

Geef een reactie

4 Comments
  • willem
    says:

    Uiteraard is de foto ook bedoeld voor op Linkedin, meedere kandidaten hebben dit ook gedaan. Naast bovengenoemde krijgen de kandidaten ook een uitgebreide Linkied-check ( hier wordt in de “review” helaas geen aandacht aan besteed), zowel vanuit vimdbaarheid in Google als, belangrijker, recruitment oogpunt. Deze check wordt verricht door een onafhankelijke recruiter, op basis waarvan de kandidaat een uitgebreid persoonlijk advies ontvangt.
     
    Met de video (1,5 uur opnameduur en 2,5 uur montage) krijgt de kandidaat een duidelijke en positieve presentatie,  en de recruiter een uitgebreider beeld van de kandidaat (hoe presenteert hij/zij zich, etc). Extra info waarmee een betere keuze gemaakt kan worden in de eerste fase van het proces.
     
    Ik beantwoord per mail/telefoon graag verdere vragen. 
     
    Het artikel is helaas onvolledig (weglaten Linkedin-check), en incorrect (profielen/videos scoren nog niet door de nog zeer recente lancering, zelfde reden als dat de kandidaten nog niet allen een baan hebben, de website is pas twee weken online). Ik heb contact gezocht met de auteur maar hier helaas (nog?)niks op vernomen. 

  • Dirk Goossens
    says:

    Ze zijn dé premiumaanbieder noch de eerste.
     
    Zo was daar ooit het uiterst charmante initiatief Profilebook. Dat ging voor iets meer euro’s veel meer de diepte in. De uiterst charmante initiatiefneemsters van dit uiterst charmante initiatief wisten zelfs de meest stoffige bureauambtenaar kleuring en dimensionering te geven met een eigen miniwebsite op een eigen domein, met een eigen filmpje, foto’s interesses, cv, online profielen én, als flinke kers op de daardoor topzware taart, een opgefrist brein.
     
    Probleem met dit soort initiatieven is dat ze niet schaalbaar zijn en daardoor duur. Dat kun je oplossen door er een heus ‘activeringstraject’ van te maken. Je vraagt dan in plaats van 300 euro 6000 euro. Dan is het nog steeds niet schaalbaar, maar in ieder geval niet meer te duur.
     
    Enfin, oud nieuws.

  • Maarten
    says:

    Graduatestars,
     
    Een hippe foto en een video presentatie, wat is de meerwaarde voor de recruiter?
     
    Waarom niet lekker een hippe foto maken en op linkedin zetten? Kortom flauw antwoord maar vertel eens openbaar wat die 250 waard is? 
     
    Dit klinkt als een flauwe pr actie van een slecht draaiende foto studio. Misleiding.

  • Willem
    says:

    Beste Marc,
     
    Dank dat u de tijd genomen hebt om naar graduatestars.nl te kijken. Doordat de site op het moment van schrijven nog geen twee weken oud is zijn de profielen nog niet goed zichtbaar binnen Google en hebben de deelnemers nog niet veel tijd gehad om de profielen in hun voordeel te laten werken binnen het sollicitatieproces.
     
    Ik heb een e-mail gestuurd met een toelichting op de verschillende door u aangestipte punten. 
     
    Met vriendelijke groeten,
     
    WillemGraduateStars.nl