Het Randstad Innovatiefonds investeert in RolePoint, een online corporate referral service. De reden voor deze stap? Linda Galipau (lid RvB, CEO Randstad Noord-Amerika) legt uit:
With this investment in RolePoint, we intend to bring a competitive advantage to our organization and clients. RolePoint’s platform gives a new level of efficiency and engagement in internal mobility and external social sourcing.
Snapt u het al? Knap, want ik snap er geen rooie kroot van. Is RolePoint nu bedoeld voor de interne organisatie, ten behoeve van klanten maar door de interne Randstad organisatie bediend of ten behoeve van klanten als self-service? Of misschien wel alledrie? Nogmaals, ik begrijp er geen rooie kroot van.
RolePoint was een jaar geleden één van de finalisten vand iHR Awards (Innovative HR Technology Competition & Award) tijdens de HR Tech Europe conferentie. Tot ze plotseling geen finalist meer waren.
Verder is RolePoint de ondertussen overbekende referral oplossing die lijkt te zeggen dat een technologisch hulpmiddel op magische wijze de organisatiecultuur gaat veranderen:
Voor eenieder die in dit soort claims gelooft: het is niet waar. Zonder bijzonder intensieve awareness programma’s en een geschikte bedrijfscultuur gaat een technologisch hulpmiddel geen verlichting brengen. Alleen als een bedrijf al een succesvol maar te arbeidsintensief referral programma heeft draaien, is er een fatsoenlijke kans op succes.
Maar welke C-level heeft zich ooit door dit soort detailgeneuzel laten leiden? Precies, niet ééntje. Ik ben heel benieuwd hoe hooggespannen de verwachtingen binnen Randstad zijn. Want hoe hoger de verwachting, hoe groter de onvermijdelijke teleurstelling. Het is namelijk bijzonder hard werken om een online corporate referral service te laten werken.
Wat ik overigens erg leuk vond aan het persbericht was de volgende alinea:
As a strategic corporate venture fund, RIF is building a portfolio of early stage HR technology investments. RIF [Randstad Innovatiefonds] is investing in companies, which are at the forefront of technology or transforming our industry, hence boosting external innovation within the Randstad Group.
Early stage? Forefront of technology? Dit soort oplossingen is al jarenlang beschikbaar. Maar zoals al eerder gesteld, technologische oplossingen helpen niet als de organisatie er (nog) niet klaar voor is.
Hadden we in Nederland alweer 4 jaar geleden niet een vergelijkbare oplossing waar geruime tijd niets meer van is vernomen? Ik heb het natuurlijk over SocialReferral. Iets zegt mij dat we daar binnenkort weleens wat meer over kunnen gaan vernemen. Maar ik kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben.