Het is bijna niet te geloven maar het hoofdkantoor van Randstad, getooid in de gigantisch grote hastag #jeugdopzoek, is geheel duister als ik binnenkom voor de Sourcing Summit Europe 2014. Er is en electriciteitsstoring in de wijk. Met als gevolg een volstrekt donkere conferentieruimte… Wat een ellende. Maar we hebben twee stand-up comediians in de personen Jim Stroud and Jonathan Campbell. Zij verdelen de bezoekers in twee groepen om in break-out ruimtes (met daglicht) te beginnen met niets meer dan een flipover als presentatiehulpmiddel. Ik kies voor Jim Stroud. Hij gaat het hebben over content.
Content is the new sourcing volgens Stroud. Er is een tekort aan skilled talent. En content is de nieuwe manier om passieve kandidaten te sourcen. Goede kandidaten hoeven hun cv niet online te plaatsen. Sterker nog, goede kandidaten worden platgespamd als ze hun cv online plaatsen.
Dus volgens Stroud moeten we en honeypot maken, hoewel hij het niet zo noemt. Want als de goede kandidaten hun cv niet online plaatsen dan zal je die goede kandidaten naar jouw site moeten trekken. Met goede content. En dat betekent dus dat je je heel goed moet verplaatsen in je doelgroep (die dan ook nog eens bijzonder homogeen moet zijn, bedenk ik me). De rest van de sessie gaat over persona’s, zoekmachines, hulpmiddelen om te bepalen wat goede content zou kunnen zijn en technische gadgets waarmee je eenvoudig mutimediale content (Audioboom.fm, recitethis.com, bitstrips.com, peanutgalleryfilms.com) kan realiseren.
Maar gelukkig is de electricieit weer terug. We gaan terug naar het originele programma!
1 Comment