Jim Stroud, voor mij bekend van zijn soms hilarische recruitmentvideo’s op Youtube, doet vandaag op zijn sokken en met -40 minuten de tijd, haarfijn uit de doeken waarom video een onderdeel zou moeten zijn van je recruitment strategie. Naast het overweldigende aantal Youtube gebruikers (1 biljoen!), is het voor iedere organisatie raadzaam te beseffen dat onder deze gebruikers wellicht de passieve kandidaten zitten waar zij graag mee in contact komen.
Jim gaat van start met een aantal redenen waarom werven via Youtube onmisbaar is in je recruitment strategie:
- Steeds meer sollicitanten zoeken naar videomateriaal over organisaties alvorens te solliciteren, zeker de generatie Y zal eerder op Youtube kijken dan zoeken via Google.
- Universele search mogelijkheden;
- Gratis statistieken door Youtube over de kijker van jouw video;
- Het gebruik van Youtube (uploaden van video) is sowieso kosteloos, het maken van een goede video is een eenmalige investering die steeds weer oplevert;
- Video komt hoog bovenaan in de Google zoekresultaten, en is bovendien een eye-catcher;
- Youtube geeft de bezoeker bij het bekijken van een video suggesties van vergelijkbare video’s, zodat je ook in beeld komt bij sollicitanten/kandidaten die niet in eerste instantie naar jouw bedrijf op zoek waren;
- Cool tools! Snel video’s uploaden vanaf bijvoorbeeld events via email, video bewerken binnen Youtube zelf, gratis muziek voor een sfeerverhogende achtergrondtune.
Jim is begonnen met video-recruitment voor Microsoft, en hoewel de video’s vrij algemeen (en saai) waren (“eeeehmmm, I like to work at Microsoft because its ehm wonderful and beautiful”) werden ze toch verspreidt onder vrienden van de hoofdpersonen. Wat bleek was dat de video’s gewaardeerd werden vanwege de authenticiteit, en de storytelling door “echte” mensen.
Eveneens bij Microsoft zette Jim video in om te versturen naar kandidaten die hij benaderde. Om vervolgens via de statistieken te achterhalen wat dit opleverde. Hires door Youtube op deze manier in te zetten? Ja.
We zijn natuurlijk op #Sosueu, dus geeft Jim ook nog een aantal tips voor sourcing via Youtube:
- Op Youtube hebben mensen een profiel waarbinnen je kan zoeken, aangezien veel mensen zichzelf identificeren met hun baan, wordt deze vaak op Youtube profielen vermeld. (Hoe? Google X-ray search: site:youtube.com/user/*/about sql | java | C++| PHP, of via Bing: site:youtube.com/user (sql | java | C++ | PHP) about)
- Wanneer je op een userprofiel bent, zie je tevens de subscribers van deze user. Daarmee heb je een indicatie hoe invloedrijk iemand is binnen zijn/haar vakgebied.
- Er is een channel voor alles! Zelfs voor SQL. Dus ben je op zoek naar bovenstaand profiel, kijk een bij het SQL kanaal; wie zijn de subscribers, wie schrijven er comments?
- Via Youtube is het ook makkelijk om in contact te komen met je kandidaat.
PS. Recruitment video’s maken moeilijk of lastig? Nee. Dit is volgens Jim het beste wat er is op dit gebied, en deze film is inderdaad geen hogere wiskunde, wel erg grappig: https://vimeo.com/86392542, net zoals Jim zelf trouwens. Kudo’s voor deze sessie!
Dit gastblog is geschreven door Britt van Capelleveen, adviseur e-Recrutiment bij Tempo-Team