Het was zomaar een donderdag in oktober tot een persbericht van Netwerven in mijn electronische brievenbus viel met de titel Goed nieuws. Om vervolgens te melden dat uitzender USG People Netwerven overneemt. Bam! Jawel, Netwerven gaat voortaan als een onderdeel van USG People verder. Wie had dat gedacht? Behalve Netwerven en USG People dan natuurlijk…
Netwerven verwacht hiermee versneld te kunnen groeien, ook internationaal. En met USG People denkt Netwerven ook een paraplu te hebben gevonden waar de eigen identiteit kan worden gewaarborgd. Dat klinkt allemaal heel plausibel; maar de toekomst zal gaan uitwijzen in hoeverre dit ook werkelijkheid gaat worden.
Ik moet onwillekeurig terugdenken aan mijn gedachtes bij de overname van Adver-Online door USG Groep, zo’n anderhalf jaar geleden:
Van Rijnswoud [directeur Adver-Online] ziet de overname vooral als een kans om de uitrol van HROffice te versnellen:
Door de participatie van USG People versterken wij de uitrol van onze diensten, zowel nationaal als internationaal. Met de komst van USG People kunnen wij nog sneller groeien en onze diensten verder ontwikkelen. Door de synergie tussen Adver-Online/HROffice als innovatieve aanbieder van HR-oplossingen, en USG People als uitzender en totaalaanbieder van flexdiensten, zijn wij in staat om de markt een online modulaire totaaloplossing te bieden.
In theorie is dit natuurlijk helemaal waar (hoewel de term online modulaire totaaloplossing als ferm bombastisch mag worden gekwalificeerd), maar de toekomstige praktijk zal leren of de combinatie van uitzender met recruitmenttechnologie provider daar ook daadwerkelijk invulling aan zal weten te geven.
Tot dusverre zijn de verwachting van Van Rijnswoud uitgekomen, voor zover mij bekend. Dus als resultaten uit het verleden en heden een garantie zijn voor de toekomst dan zou de verwachting van Netwerven ook zomaar uit kunnen komen. Ik ga dit natuurlijk met grote aandacht volgen.
Nog even het persbericht:
Goed nieuws
Netwerven groeit hard, zowel in aantallen medewerkers als in klanten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over onze ideeën die we nog willen realiseren.
We durven te voorspellen dat we nog lang niet klaar zijn met innoveren in de recruitmentmarkt. Dat betekent niet alleen dat we meer klanten zullen bedienen, maar ook meer producten en diensten gaan brengen die leiden tot meer inzicht, hogere kwaliteit en lagere recruitmentkosten.
Het is echter voor ons belangrijk dat we onze groei niet alleen voeden met innovatie, maar vooral ook fundament en internationale schaalgrootte toevoegen.
Vandaar dat wij onze krachten vanaf bundelen met USG People.
We hebben USG People leren kennen als een onderneming waar strategische keuzes worden gemaakt, online duidelijk wordt omarmd en de onafhankelijke geest van Netwerven wordt gewaardeerd.
Met andere e woorden: Netwerven gaat met USG People een versnelde ontwikkeling tegemoet, waarbij wij zelfstandig blijven opereren vanuit onze vestiging in Amsterdam. We blijven werken aan de uitgestippelde roadmap van onze portfolio, alleen zal de impact in de markt nog veel groter worden.
Kortom, Netwerven en USG People gaan voortaan samen een bijdrage leveren aan een verdere ontwikkeling en professionalisering van online recruitment.
Hoe dan ook, USG People heeft weer een interessante overname gedaan. Ik wens Netwerven alle succes wens bij het verwezenlijken van de uitgesproken ambities.