USG People is zich overduidelijk aan het inkopen in nieuwe dienstverleningsmodellen. Na de overname van zowel Adver-online (HROffice) als Netwerven maakte de uitzender tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers over het derde kwartaal bekend dat zij ook een 20% aandeel in Blue Carpet heeft verworven. Naast USG People heeft ook Walvis Participaties blijkbaar een 20% aandeel in Blue Carpet genomen. USG zegt hierover het volgende:
Met deze deelneming beoogt USG People de toegevoegde waarde voor haar klanten en kandidaten te verhogen en hiermee nog meer bij te dragen aan een goed functionerende arbeidsmarkt.
Maar hoe verhoog je ‘de’ toegevoegde waarde en hoe draag je bij aan een goed functionerende arbeidsmarkt met een deelname van slechts 20%? Steekt USG People hiermee haar teen in het water om te voelen of het al de gewenste temperatuur heeft? Mogelijk…
Want USG Professionals Recruitment & Selection (inderdaad geen W & S) heeft haar site blijkbaar gebaseerd op het Ixxer platfrom van Blue Carpet. En dat Ixxer platform wordt als volgt door USG omschreven:
De
dienstverlening van Blue Carpet biedt tal van mogelijkheden voor slimme hr-toepassingen binnen
organisaties, communities en platformen voor talenten.Het hart binnen de community-oplossingen die Blue Carpet biedt, wordt gevormd door Ixxer, een
platform voor verrijkte talentprofielen – ook ePortfolio’s of competentiepaspoorten genoemd. De inzet
van de slimme software van Ixxer verbetert de verbinding tussen door organisaties gezochte profielen
en wat mensen zelf kunnen laten zien van hun talent, inclusief ‘soft skills’. De match tussen gevraagd en aangeboden talent wordt op deze manier verbeterd.
Ahhh… soft skills. Met een verbeterde match tot gevolg. Da’s heel mooi…
Overigens, dit is de (long) homepage van USG Recruitment & Selection:
Je kan je hier als professional niet inschrijven; je moet worden uitgenodigd door USG Professionals Recruitment & Selection. Een exclusieve community dus. Hier kom je niet zomaar binnen. Of toch?
USG Professionals Recruitment & Selection nodigt mensen persoonlijk uit, als zij bij één of meerdere van onze relaties in positieve zin zijn opgevallen. Heb je nog geen uitnodiging gehad, maar ben je wel een expert in je vakgebied? Heb je een mooie baan, maar zoek je meer uitdaging? En denk je dat je goed genoeg bent voor een introductie bij een van onze relaties? Dan willen we je een kans geven jezelf bij ons onder de aandacht te brengen. Vul het contactformulier in, dan beoordelen wij jouw CV op geschiktheid.
Hoe je als expert met een mooie baan ooit op deze site terecht gaat komen is een andere vraag. Voorlopig lijkt het eerder op het benutten van…. de kandidaten van de andere USG Professionals labels? En vinden die andere labels dat dan leuk? Geen idee, maar het klinkt niet als een vanzelfsprekende groeistrategie.
Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Zowel de impact van die deelname in Blue Carpet als dit nieuwe initiatief van USG Professionals.