Waar LinkedIn in Q1 van 2015 voor het eerst geen QoQ groei kon rapporteren (en zelfs een omzetkrimp ten opzichte van het voorgaande kwartaal moest melden) is er voor het tweede kwartaal van 2015 weer goed nieuws. De omzet groeit sterk (en zelfs boven verwachting), waarmee voor het eerst de kwartaalomzet boven de $700 miljoen is uitgekomen.
Desondanks was de beurs niet blij met de resultaten van het grootste professionele netwerk ter wereld, het aandeel LinkedIn daalde fors en schommelt wederom rond de $200, net als toen een kwartaal geleden voor het eerst teleurstellende resultaten werden gerapporteerd.
En dat terwijl de resultaten in het tweede kwartaal weer volledig op de oude koers liggen na het negatieve intermezzo van het eerste kwartaal:
Omzet LinkedIn per kwartaal, Q1 2009 – Q2 2015. Bron: LinkedIn
LinkedIn heeft zich herpakt, zoveel is duidelijk. De weg naar boven is hervonden, hoewel er nu altijd in het achterhoofd de vraag blijft knagen: wanneer komt de volgende ‘verrassing’?
Ontwikkelingen Q2 215
De omzet van LinkedIn kent drie segmenten; Premium Subscriptions (betalende ‘members’), Marketing Solutions(advertenties) enHiring Solutions (de recruitment oplossingen van LinkedIn die tegenwoordig als Talent Solutions door het leven gaat). Als we kijken naar de procentuele bijdrage per segment aan de omzet van LinkedIn over de afgelopen jaren dan krijg je dit beeld:
Procentuele bijdrage aan de omzet per segment (voortschrijdend jaargemiddelde), Q1 2009 – Q2 2015. Bron: LinkedIn
De bijdrage van betalende ‘members’ blijft verder krimpen, terwijl Marketing Solutions weer naar de 20% lijn terug lijkt te vallen. En dat betekent een verdere stijging van Hiring Solutions. De diversificatie wil dus maar niet lukken. Daar moet overigens wel bij worden opgemerkt dat de omzet van Lynda.com voortaan bij Hiring Solutions wordt geteld; die omzet was in Q2 2015 zo’n $17,5 miljoen.
Omzet per member
De hiervoor gesignaleerde dominantie van Hiring Solutions kan ook op een andere manier gevisualiseerd worden; door de omzet per ‘member’ te berekenen voor elk van de drie componenten. En dat levert het volgende beeld op:
Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q2 2015. Bron: LinkedIn
Waar drie maanden geleden nog leek dat LinkedIn in het laatste kwartaal peak revenue per ‘member’ had bereikt, is naar nu gebleken nog altijd groei mogelijk. Want waar in Q4 2014 de omzet per ‘member’ op $1,85 stond is deze in Q2 2015 naar $1,87 gestegen. Weliswaar een beperkte groei, maar een kniesoor die daar op let.
Omzetontwikkeling voor Q3 2015
Ter afsluiting ook nog even de guidance van LinkedIn voor het derde kwartaal van 2015:
De omzet voor heel 2015 is door LinkedIn iets ($40 miljoen) naar boven bijgesteld ten opzichte van vorig kwartaal, maar het was niet genoeg om de investeerders tevreden te stemmen