Recent werd ik gewezen op Crystal, een soort online kristallen bol die zich tot doel lijkt te hebben gesteld de (online) communicatie tussen individuen te verbeteren. Haar claim to fame is de volgende:
At Crystal, our goal is to help you build healthy & productive relationships by improving 1-1 communication.
Crystal creates a personality profile for people with an online presence. You’re free to see millions of personality profiles as often as you’d like.
Wacht even… zegt Crystal hier dat ze eigenlijk een people aggregator is, maar dan eentje die op basis van geaggregeerde profielen vervolgens ook nog eens het persoonstype achter die geaggregeerde profielen bepaalt? Als dat het geval is kunnen we met recht spreken van een wel zeer ambitieuzs doel. En dus is het de hoogste tijd voor een nader onderzoekje.
Homepage
Dit is de (long) homepage van Crystal:
Ik kan dus dankzij Crystal optimaal (via email) communiceren met collega’s, prospects en klanten. Nou, een beetje hulp kan ik altijd wel gebruiken. Maar hoe doet Crystel dat dan? Nou, zo:
Crystal claimt alle online informatie van of over mij te verzamelen en op basis daarvan mij te classificeren met een bepaald persoonstype, uit een totaal van 64 persoonstypes. En blijkbaar geeft Crystal mij nog een aanvullende vragenlijst als zij niet (voldoende) zeker is van mijn classificatie. En alsof dat nog niet genoeg is, is er ook nog de mogelijkheid dat Crystal mijn netwerk gaat bevragen. Toe maar, privacy is waarschijnlijk geen factor waar Crystal enig belang aan hecht.
Maar met die eerste stap (het verzamelen van online informatie over personen) kwalificeert Crystal dus als een onvervalste people aggregator. En daarmee als en concurrent/collega van people aggregators als Dice Open Web, TalentBin by Monster, Connectifier, Gild Source, Entelo, 3Sourcing, Connect6, Swoop,HiringSolved En Careerbuilder’s Recruitment Edge. Overigens vraag ik me af hoeveel van de netwerken die Crystal laat zien ook werkelijk bijdraagt aan een geaggregeerd profiel. En of Crystal dan geen last heeft van Monster van Frankenstein profielen. Maar dit terzijde.
Maar waar people aggregators het koppelen van online profielen al voldoende uitdagend vind, gaat Crystal nog een stap verder. Op basis van die gekoppelde online profielen claimt Crystal een persoonstype te bepalen. En met behulp van dat persoonstype mij adviezen te kunnen geven over mijn communicatie met derden.
Tijdens mijn registratie wordt mij (vanzelfsprekend) gevraagd om dit via LinkedIn te doen. Daarnaast heeft Crystal ook nog een Chrome plugin waarmee ik online allerlei leuke dingen kan doen (waarover later meer). Bij elkaar geef ik zo’n beetje al mijn online privacy prijs:
Altijd een fijn gevoel…
De Crystal plugin biedt mij de mogelijkheid om de persoonstypes van anderen te zien op de volgende sites:
Inderdaad, Crystal werkt ook binnen Gmail. Overigens is Hubspot wel een vreemde eend in bovenstaande bijt.
Maar dan nu wat resultaten van Crystal. Allereerst enige informatie over mijn eigen persoonstype (met maar liefst 77% accuracy confidence vastgesteld):
Waarmee ook maar weer eens is aangetoond dat ik geen vileine, azijnpissende zuurblogger ben maar iemand with a warm, compassionate side. Dat is het maar weet. Laat ik op deze plaats even een moment rust nemen om Crystal hier hartelijk voor bedanken.
Als ik vervolgens via Crystal’s Chrome plugin mijzelf bezoek op LinkedIn krijg ik via het personality profile de volgende infomatie:
Iedereen die mij wil benaderen via telefoon of email weet nu dus hoe dat moet. Anders geformuleerde emails of voicemails (ik neem nooit mijn telefoon op als ik het telefoonnummer niet ken, en ik luister nooit mijn voicemails af) worden voortaan genegeerd. Ik wil op deze plaats Crystal hartelijk danken voor deze bijdrage aan mijn toekomstig emailrust.
Maar hoe heeft Crystal dit allemaal weten te bepalen? Zij zeggen er zelf het volgende over:
When you looked up Marc’s personality profile, Crystal looked through all of the answers provided directly by people who know him, as well as thousands of publicly available online data sources to find information written by or about Marc. Crystal then runs a personality detection analysis on the text to match him with one of 64 different personality types within a few seconds.
The “accuracy confidence” index above indicates 1) how much relevant data was found for Marc and 2) how much of it was able to be used to determine his personality.
The insights […] are recommended strategies for communicating with someone that has Marc’s specific personality type, based on several widely-accepted personality assessments, like the Five-Factor Inventory, DiSC, and True Colors.
Crystal is not intended to provide a 100% perfect personality reading, but can provide useful insights to improve communication with anyone that has an online presence.
Ik ben onder de indruk van de laatste zin waarbij Crystal zich onthoudt van overdreven op de borstklopperij en stelt dat de inzichten van Crystal een verbetering van de communicatie kan bieden. Voor de verandering eens geen marketinggetoeter van een startup. Dat zouden er meer moeten doen.
Nu nog even wat leuke dingetjes om het geheel af te ronden. Allereerst Crystals beoordeling van een samenwerking tussen Geert-Jan Waasdorp (oprichter Intelligence Group) en mijzelf:
Het rood omkaderde tekstje deed bij in ieder geval de mondhoeken licht omhoog krullen. En voor de geïnformeerde lezer zitten er vast nog wel meer pareltjes in.
En als laatste nog dit:
Nu weten we tenminste hoe we de ingezette verkilling niet tot een Koude Oorlog hoeven laten uit te groeien. Laat we hopen dat Barack en Vladimir ook gebruik maken van Crystal…
Crystal heeft ook de mogelijkheid om je registratie ongedaan te maken, dus heb ik daar direct gebruik van gemaakt. En de plugin verwijderd. Ik vraag me alleen nog af in hoeverre Crystal nog altijd gebruik mag maken van mijn LinkedIn account, ook al hebben ik mijn registratie bij Crystal zelf verwijderd…
Als je gebruik wil maken van Crystal dan zal je binnen enkele weken wel tegen een paywall opkijken:
Een wel zeer pittige prijsstelling voor deze tool.
Conclusie
Crystal is een leuke tool die een soort people aggregator & social predictor in één is. Uniek in haar soort en daarmee een vraagteken tot zich een concurrent aandient. Entelo is de enige andere people aggregator die iets vergelijkbaars doet met Entelo Sonar, een social predictor die bepaalt in hoeverre een persoon open staat voor een nieuwe baan. Crystal gaat een stuk verder, maar de vraag is natuurlijk welk rendement hiervan te verwachten valt. Voorlopig lijkt me het rendement geen $19/maand waard.
2 Comments