En dan nu de laatste presentatie waar ik een posting over ga maken. De afsluiter komt van Bill Boorman (oprichter van de Tru events) met als titel: Data for good,data for evil and the aggregation of everything & the Future of Sourcing. Ik ben gek op data, dus daar kan ik nog wel energie voor opbrengen.
Waar gaat Bill het precies over hebben? Hierover:
We live in a data driven world where everyone behind leaves a data trail behind them, voluntarily and involuntarily. In this presentation Boorman explores how data impacts visibility, and why “being in the line of sight” is critical to the modern day sourcer and recruiter. There’s plenty of new data products coming on to the market making big and bold claims, but few are more than guess machines.
From LinkedIn, Glassdoor or Indeed, all content (jobs included) are going to be aggregated. When content comes to people, the game changes. Boorman will explore the good and the dark side of data and data products, and why we should be afraid of “Stinky Pete.”
Toe maar! En wie is Stinky Pete?
Volgens Boorman is SEO een verspilling van geld, tijd en moeite. Alle banen zijn tegenwoordig van Indeed. En daarmee is Indeed dus eigenlijk het tweede filter (na Google). Zichtbaarheid (in het vacaturedomein) wordt dus bepaald door Google en Indeed. Ontnuchterend maar naar alle waarschijnlijk bijzonder waar.
Interessante uitspraak van Boorman:”Our line of vision is being dictated by what the Internet thinks I am”
Stinky Pete is een karakter van Toy Story die zich als iedereens vriend presenteerde maar niet was. Stinky Pete’s zijn volgens Boorman de dataminers.
Volgens Boorman is de opkomst van de data-integratie toepassingen: The Rise of The Guess Machines. Zoals flight risk, een criterium wat door Entelo Sonar wordt berekend op basis van (naar eigen zeggen) meer dan 70 criteria.
Volgens Boorman wil LinkedIn alle banen met alle personen koppelen, een voorbeeld van de aggregation of everything. Onduidelijk of dit een voorbeeld van good or evil is.
Dat was het van #SOSUEU