En we zijn er weer, op de tweede dag van de Sourcing Summit Europe. Waarbij de dag begint met een duopresentatie van SAP. Eén bekende naam (Matthew Jeffery, tegenwoordig Vice President, Global Head of Sourcing & Employment Brand abij SAP) en één onbekende (Natalie Zahorska, EMEA/MEE Sourcing Lead bij SAP). De titel van hun praatje is:
Sourcification – Embracing the Future of Sourcing in The Present. We gaan het over de toekomst hebben? Jawel:
What does the future of sourcing looks like? In this rollicking roller-coaster ride of a session Natalie and Matthew will take us on a journey of what the future of sourcing will look like. In fact, the future is already happening in the present at SAP.
Kijk eens aan, een inkijkje in de keuken van SAP waar blijkbaar de toekomst van sourcing al realiteit is. Hier ga ik eens goed voor zitten.
Jeffery vraagt zich af of e recruiters nodig hebben, kan een algoritme en recruiter vervangen, zijn recruiters verslaafd aan werving- en selectiebureaus, zijn recruiters gek op data, krijgen recruiters ooit board level entry, is LinkedIn de toekomst of het verleden? Zogenaamde bold questions waar Jeffery wel bekend om staat. Maar wat zijn de antwoorden?
Jeffery gaat dit hopelijk vertellen, tegen de achtergrond van de uitdagingen die SAP zich recent voor gesteld zag. SAP wil het nr. 1 cloud bedrijf worden, en dat betekent mensen met nieuwe skill set en een grote mate van flexibiliteit.
Zijn de beste kandidaten actieve zoekers? En makkelijk te beantwoorden vragen, volgens Jeffery zijn 80% van de kandidaten passief. Volgens Jeffery zijn mensen die niet in de war on talent geloven tevreden met middelmatige kandidaten die via vacaturesites solliciteren. Fijne en genuanceerde uitspraak. O ja, en recruiters willen zo snel mogelijk klaar zijn met een opdracht. Een gezellig en controversieel perspectief…
Nu is het de beurt aan Zahorska die het stokje van Jeffery overneemt. SAP heeft drie sourcing centers, in de VS, Europa en APAC die elk hun eigen regio ondersteunen. Sourcing centers richten zich vooral op sales en IT-rollen. Dit zijn de principes van het sourcing center:
- Top quality candidates from the market
- Network and pipeline building
- Shorten time to first submittal
- Rduce cost for agencies
- No need for job boards
Ze zegt iets over customer satisfaction, en dat zijn de hiring managers. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de ervaring van de kandidaten.
SAP wilde sourcing ook ‘fun’ maken, oftewel gamification toevoegen aan sourcing. Vandaar sourcification. De manier waarop Jeffery het beschrijft is het uitsluitend leaderboard zaken en dat klinkt meer als het verhogen van de onderlinge competitie. En de sources hebben een enorem hoeveelheid KPI’s: Performance KPI’s, Time KPI’s, Quality KPI’s en LinkedIn usage KPI’s. Toe maar.
De bronnen waar de de SAP sourcers de meeste kandidaten vinden zijn:
- Een intern SAP talent community tool (inclusief job postings…)
- SAP ATS
- Referrals
- Social media
- Google (boolean searches)
Interessant feitje, volgens Zahorska zijn er service level agreements (SLA’s) met hiring managers, met afspraken over de performance van de sourcer en die van de hiring manager. Overigens krijgt één op de zes kandidaten krijgt een aanbieding.
Jeffery begint nu iets te vertellen over (e)branding dus ik ben even in slaap gevallen…
Ik heb echter wel de antwoorden gemist op de vragen die Jeffery aan het begin stelde. En dat is toch wel wat teleurstellend.