Vandaag publiceerde ManpowerGroup traditiegetrouw als eerste grote uitzender de financiële resultaten over het afgelopen kwartaal. En het is een tegenvallend derde kwartaal geworden. ManpowerGroup CEO Jonas Prising praat echter keurig over het probleem heen:
Our team executed well in the 3rd quarter, delivering good results despite an increasingly uneven global growth scenario.
Maar voor de goede lezer is al duidelijk dat er wat aan de hand is, want “good results despite…” zegt feitelijk dat het een verdomd moeilijk 3e kwartaal is geweest. En als je naar de financiële resultaten kijkt is dat nog een understatement.
Het financiële plaatje
De omzet- en marge-ontwikkeling sinds 2007 ziet er als volgt uit:
ManpowerGroup: Omzet en brutomarge, Q1 2007 – Q3 2015
Voor het vierde achtereenvolgende kwartaal is de omzet lager uitgevallen dan een jaar eerder. Inderdaad, vier achtereenvolgende kwartalen van omzetkrimp. En voor trouwe lezers van RecruitmentMatters kan het niet als een verrassing komen dat de resultaten in de VS sterk tegenvallen. Tenslotte is de Amerikaanse uitzendindex al geruime tijd onder de waarden van vorige jaar gedoken. En er lijkt op korte termijn geen reden om een verbetering te verwachten.
Europa laat een sterk wisselend beeld zien
Het segment Zuid-Europa laat een omzetstijging van 8% (constant currency) zien ten opzichte van Q3 2014, met de volgende onderverdeling:
Omzetontwikkeling geselecteerde landen regio Zuid-Europa, Q3 2014 vs. Q3 2015. Bron: ManpowerGroup
Italië en Spanje groeien als kool, maar leveren en relatief kleine bijdrage aan de omzet van deze regio in vergelijking tot Frankrijk.
Noord-Europa komt uit op groei van 3% (constant currency), met de volgende onderverdeling:
Omzetontwikkeling geselecteerde landen regio Noord-Europa,Q3 2014 vs. Q3 2015. Bron: ManpowerGroup
Hier hebben we een grote variatie, hoewel de grote ‘landen’ (UK, Nordics) een piepkleine groei laten zien. De stijging in Duitsland is vooral het gevolg van een overname, Nederland en België laten een krimp zien. De resultaten van Nederland zijn aanzienlijk slechter dan de markt volgens de ABU.
Ook geen sterke einde van 2015
Voor de omzetontwikkeling in het laatste kwartaal van 2015 is ManpowerGroup terughoudend:
Omzetontwikkeling voor het laatste kwartaal van 2015. Bron: ManpowerGroup.
Het blijft volgens ManpowerGroup dus aanmodderen en daarmee lijkt 2015 toch een beetje een verloren jaar te zijn voor één van de grootste uitzenders van de wereld.
Cees Schreijer
says:Het gaat weer over Manpower en dan komen de medewerkers weer de vuile was in de reacties brengen. Deze onvrede binnen de organisatie hoort niet thuis in de reacties.
Anna van Leeuwen
says:Manpower en de rol in het maatschappelijk debat, tja wat vinden we ervan?
https://www.youtube.com/watch?v=5jhu9NPmkKs&feature=youtu.be
peter hese
says:De slechte resultaten van Manpower NL hebben te maken met de slechte interne (re)organisatie. Genoeg kansen, maar de beste mensen zijn ontslagen of vertrokken. Het ontbreekt aan inhoud en gaat vooral om ego’s; iedereen wordt ‘director’ genoemd alsof het de DDR is. Er is geen samenwerking en geen duidelijke strategie. Wat ik vooral mis is een echte uitvoerbare duidelijke visie op de online/digitale strategie; volgens mij -vanuit Sales- is dat de belangrijkste pijler voor de arbeidsmarkt. Over de website http://www.manpowergroup.nl is al genoeg gezegd. En we hebben natuurlijk de Thought Leadership-gedachten dat werkelijk nergens op slaat: Manpower loopt niet voorop op de arbeidsmarkt, maar raakt juist achterop.