Gisteren kwam Adecco als laatste van de grote uitzenders met haar cijfers over het derde kwartaal. In een persbericht met de krankzinnig lange titel:
STRONG PERFORMANCE IN Q3 2015 CONTINUED STEADY REVENUE GROWTH WITH ANOTHER QUARTER OF GOOD MARGIN EXPANSION meldt ‘s werelds grootste uitzender dat ze dus een prettige omzetgroei heeft geboekt.
Adecco is ondertussen de dip van de financiële crisis volledig te boven. Sterker nog, ze is er bovenuit gestegen, zowel in omzet als, nog veel belangrijker voor een uitzender, in brutomarge. En dat is in vergelijking met de andere grote uitzenders een unieke prestatie te noemen.
Dit zijn de resultaten van ‘s werelds grootste uitzender:
Adecco: omzet (kolommen) en brutomarge (rode lijn) per kwartaal, Q1 2007 – Q3 2015
Een applaus past bij deze resultaten van Adecco. En dat applaus kan zelfs nog wat steviger worden als we kijken naar de ontwikkeling van de brutomarge van Adecco:
Adecco: ontwikkeling brutomarge (voortschrijdend jaarresultaat), 2007 – Q3 2015.
Voilà, Adecco raast boven de brutomarge van voor de financiële crisis uit, zo te zien naar nog hogere waarden. Waarmee het bedrijf haar concurrenten ver achter zich laat. Want zowel ManpowerGroup, Randstad als USG People kunnen slechts dromen van een dergelijk resultaat.
De verdeling van omzet per geografie laat het volgende beeld zien:
In onderstaande opsomming zijn de resultaten van Adecco vergeleken met die van de andere uitzenders (USG People, Randstad en Manpower):
- Frankrijk, omzetstijging van 1% (ten opzichte van Q3 2014), USG People +6% Randstad +3%, Manpower +2%
- Benelux omzetstijging van 13%, (Nederland: omzetstijging van +12% USG, +10% Randstad, -2% Manpower; België: +13%, +1%, –3%)
- Duitsland, omzetstijging van 2% (+1%, +2%, +8% (organic basis))
Qua omzetontwikkeling loopt Adecco min of meer gelijk met de collega’s.