Eerste kennismaking met Google for Jobs

Vandaag was mijn Google Chrome browser bereid om me vacatureresultaten via Google for Jobs te tonen, en dat ziet er dus zo uit:

image

Onder de twee gesponsorde resultaten (dat gaat duur worden voor Indeed als zij op deze manier nog boven Google for Jobs wil komen) is de Google for Jobs widget te zien.

En die widget ziet er zo uit:

image

Google for Jobs page
Een overzichtelijke widget met drie vacatures, een aantal criteria in de bovenbalk plus een cal-to-action (100+ more jobs) die ik natuurlijk meteen aanklik:

image

Google gaat dus ook voor de tweede klik van de bezoeker. Interessant… en pijnlijk voor intermediaire sites van alle soorten…

Deze interface zou zo maar de nieuwe standaard kunnen zijn als het om vacatures zoeken gaat. Een zoekbalk (met slechts één zoekveld) aan de bovenzijde, met de filteropties (Category, Title. Date posted, Type, City, Company type en Employer) daar direct onder. Met voor het actieve filter (in bovenstaande geval is dat Category) de filteropties, waarbij het totale aantal opties wordt getoond (opengeklapt) als je met je muis over deze opties beweegt.

En vervolgens de vacatures, waarbij het zoekresultaat in de smalle linkerkolom wordt getoond met in de brede rechterkolom de details van de actieve vacature. Er kan door het aanbod in de linkerkolom worden ‘gebladerd’ met een endless scroll…

Job alerts
Onderaan de linkerkolom zit de mogelijkheid voor het activeren van een job alert (vacature verzendservice). Als ik een job alert activeer krijg ik dit te zien:

image

Jawel, ik ben ingelogd bij Google. Als ik vervolgens op het instellingen icoontje klik, krijg ik in een popu de mogelijkheid om de frequentie van mijn job alert te wijzigen:

image

Ik zet de alert voor de gelegenheid maar even op Instantly, om vervolgens verse vacatures via email te ontvangen:

image

En nee, Google heeft geen rekenfout gemaakt, ik heb er drie vacatures tussenuit geknipt.

Google for Jobs page, 2
Terug naar het scherm van Google for Jobs en de details van de actieve vacature. Want daar valt ook heel wat te zien:

image

Ik kan de vacature delen (Facebook, Twitter, Google+, email en een short url), ik kan de “oorspronkelijke” vacature op LinkedIn bekijken en ik heb de volledige beschrijving van de vacature (via de read more call-to-action) tot mijn beschikking.

Maar er is meer, zoals de onderzijde van het scherm al suggereert:

image

Hier kan ik meteen doorklikken naar ratings voor het betreffende bedrijf, naar de site van de werkgever, naar meer vacatures van het bedrijf (link werkt nog niet) en naar een Google search resultaat voor de bedrijfsnaam.

En dat kan er zo uit zien:

image

Google for Jobs biedt een enorme hoeveelheid functionaliteit voor de werkzoeker die een zoekactie via Google start.

Waar ik minder enthousiast over ben is de mogelijkheid om de zoekresultaten te filteren, de zichtbaarheid van de door mij gekozen filteropties is zeer beperkt:

image

In bovenstaande situatie heb ik 5 filteropties gekozen, 3 van Category en 2 van Company type. Google informeert mij dus wel over de filters die ik heb gebruikt, maar ik zie niet welke opties ik bij die filters heb aangeklikt. En dat is toch wel onhandig. Wat wel weer goed is gedaan is de mogelijkheid om al mijn filters in één keer te verwijderen.

Wat Google for Jobs nog moet oplossen
Om echt een aardverschuiving te veroorzaken is er nog wel wat te doen. En daarvoor wil ik een negatieve ervaring met Google for Jobs als voorbeeld gebruiken. Dat begint met onderstaand scherm:

image

Dit ziet er niet zo lekker uit, en dat komt met name door het ontbreken van enige vacaturetekst.

Als ik op de button klik ga ik naar de “originele” site, en dat ziet er zo uit:

image

Nog steeds erg mager dus ik klik maar op de functietitel:

image

Brrr… dit lijkt me op een gespiderde vacature. Laat ik maar gauw op Apply Now (ik wacht nog altijd op een buttontekst Apply Later…) klikken:

image

Aaargh… Ze proberen ook mijn email nog af te troggelen. Maar gelukkig zit er ook de optie No Thanks en daar klik ik op:

image

He he, eindelijk ben ik bij de originele vacature. Dat was even volhouden. En met erg veel afhaakmomenten voor de minder gemotiveerde werkzoeker. Overigens ga je bij bovenstaande pagina Taleo in en dan begint de horrorervaring pas echt. Taleo is overigens geen partner van de Google Cloud Job API.

Dit is overigens zeer herkenbaar voor iedereen die online zoekt naar banen en dus onvermijdelijk over vacature aggregatoren struikelt. Maar als Google (for Jobs) de originele content kan localiseren (bij Oracle in bovenstaand geval) en de gebruiker dus zonder de irritante tussenstappen naar de echte vacaturepagina kan leiden dan is er pas echt sprake van een enorme stap voorwaarts.

Ik heb Google for Jobs ook nog feedback gegeven:

image

En laat dat dan maar ook de conclusie van deze blog posting zijn.

Geef een reactie

7 Comments