Dat is natuurlijk niet wat Indeed zegt, maar het lijkt er wel op dat dit is wat Indeed gaat doen. Want Indeed heeft besloten een deel van haar huidige ‘klanten’ ongevraagd tot echte klanten te promoveren en hen te laten betalen voor het plaatsen van vacatures.
Het gaat om een specifieke klantengroep; uitzenders en recruitment bureaus die vacatures ten behoeve van hun klanten plaatsen. Een notoir zuinige doelgroep die nu gedwongen wordt tot het uitgeven van geld. Maar gaan ze dat ook doen?
Onder de onschuldige klinkende titel Improving Indeed’s Search and Job Quality zegt Indeed het volgende:
At Indeed, our mission drives everything we do: we help people get jobs. Providing job seekers with the best possible experience is what keeps them coming back to Indeed. It’s also what makes us the best place for employers to find the right fit every day.
As we have shared in the past, we are constantly striving to improve the job seeker’s experience. Our Search Quality team is dedicated to reviewing jobs to make sure they are of the highest quality and provide the kind of experience we believe everyone deserves. This includes ensuring jobs contain accurate information and provide easy access to job details and contact information.
Natuurlijk, de bekende Amerikaanse hyperbole waardoor bij mij het middenrif onbeheersbaar samentrekt. Maar tegenwoordig is dit soort ronkende onzin zo normaal geworden dat vrijwel niemand daar meer van opkijkt. Maar vervolgens zegt Indeed het volgende:
Also important is ensuring companies don’t use posting practices that unfairly inflate job visibility and adversely affect job seekers, such as reposting or posting jobs in locations other than where the employee will actually work.
Dat is al een stuk concreter en is de opmaat naar het volgende stuk waar de misdadigers worden aangewezen:
Change in job visibility in US and Canada
Every year, Indeed investigates thousands of complaints from job seekers reporting poor quality jobs. Over time, our Search Quality team has identified a number of persistent problems with jobs from recruitment-based companies, including high rates of duplication, reposting, location blasting and inaccurate job descriptions.
En dan is het tijd voor de coup de grâce:
Because of this, as of January 7, 2019, jobs sent to Indeed sites in the US and Canada from recruitment-based companies will no longer be eligible for inclusion in organic search results. They will, however, continue to be eligible for promotion as sponsored jobs.
Om enig misverstand te voorkomen geeft Indeed ook nog even een gedetailleerde definitie van het type bedrijven die onder deze maatregel vallen:
Scope: Companies and accounts affected by this policy may include, but are not limited to:
- Recruiting Firms, Placement Firms, or Headhunters who search for, recruit, and place job seekers into roles at other companies, or
- Staffing Agencies or Outsourcing Solutions (or business models similar to this), who employ job seekers directly to perform tasks, duties, and/or work that the company has been contracted to fulfill by its clients.
Please note that companies or accounts may be categorized as a recruitment-based company at the sole discretion of Indeed and may be subject to this policy if so. Indeed further reserves the right to require sponsorship of jobs for any reason.
Intermediairs zijn per begin januari dus niet langer welkom op Indeed. Tenzij ze gaan betalen natuurlijk. En ik ga er vanuit dat Indeed verwacht dat ze gaan betalen.
Maar waarom zou ik voor Indeed’s diensten willen betalen als ik in de US of Canada zit en intermediair ben?
Ik heb hier toch een prima alternatief: Google for Jobs? Een alternatief dat gratis is en mijn vacatures ook nog eens verrijkt met aanvullende informatie (salaris, werkgeversvergelijker) en functionaliteit (reistijd, apply knop)? Allemaal voor niets! Het enige wat ik moet doen is ervoor zorgen dat mijn gepubliceerde vacatures in een voor Google for Jobs gewenst formaat staan. Google regelt de rest.
En wat stelt Indeed hier nu tegenover? Een cold shoulder… Opvallend en voor mij volstrekt onbegrijpelijk. Indeed wordt zelf volledig uit de organische resultaten van Google weggedrukt en denkt dat kunstje nu in het klein bij haar ‘klanten’ te kunnen doen? Om zo meer paid content op Google te kunnen gaan plaatsen (dankzij de extra inkomsten van intermediairs)? Wie weet.
Hoe dan ook, vanaf 7 januari wordt het interessant om te kijken of het vacaturelandschap van Indeed in de VS en Canada gaat veranderen. Zijn intermediairs zo gewend aan Indeed dat ze eieren voor hun geld kiezen of gaan ze shoppen bij de buren? De nabije toekomst zal het uitwijzen.
Michel
says:Voorspelbare en logische keuze. Intermediairs zijn een extra stap tussen de doelstelling om werkzoekenden zo snel mogelijk bij een baan te brengen. Dit zal ook aansluiten op de Google visie en vroeg of laat natuurlijk ook gewoon gebeuren in Google for Jobs.
Marc Drees
says:Ietwat kort door de bocht, zeker als het uitzenders betreft. Die vervullen een andere rol dan 3rd party recruiters waar de toegevoegde waarde zich beperkt tot het vervullen van filterwerkzaamheden. En uitzender is ook nog bankier
Jeroen van de Wetering
says:Ik volg deze site altijd met veel belangstelling, maar ik vind dit eerlijk gezegd nogal een flutstuk dat vol staat met aannames, zoals: “Een notoir zuinige doelgroep die nu gedwongen wordt tot het uitgeven van geld.” Enerzijds worden met dit soort teksten alle arbeidsbemiddelaars over één kam geschoren, anderzijds ga je hiermee voorbij aan het feit dat dit soort partijen Indeed puur gebruikt om geld te verdienen. Dit hebben ze in Amerika, net als in de andere landen waarin Indeed actief is, jarenlang (deels) gratis kunnen doen, waar door Indeed nu een einde aan wordt gemaakt. Volgens mij niet vanuit het perspectief dat een arbeidsbemiddelaar geen geld mag verdienen aan Indeed, maar vanuit het perspectief dat Indeed een aantal probleem heeft geconstateerd, namelijk: “a number of persistent problems with jobs from recruitment-based companies, including high rates of duplication, reposting, location blasting and inaccurate job descriptions.” Ik vind het wel mooi dat een partij als Indeed juist op dit moment (met de komst van een partij als Google op deze markt) ballen toont, door te zeggen: “Arbeidsbemiddelaars in de VS en Canada krijgen geen gratis traffic meer.” Lijden de goede partijen daarmee onder de slechte? Ja, maar zo zit de grote boze wereld nu eenmaal in elkaar. Als laatste Marc, als jouw middenrif onbeheersbaar samentrekt van een simpel Amerikaans zinnetje als hierboven beschreven, dan raad ik je aan om een Rennie te nemen. Wellicht dat dat iets oplucht en het je de mogelijkheid geeft om een stuk te schrijven dat inhoudelijk sterker is, in plaats van een stuk waaruit weer duidelijk wordt dat het in Nederland niet gewaardeerd wordt als je als bedrijf of persoon je kop boven het maaiveld uitsteekt. Groeten, Jeroen.
Els
says:Wanneer gaat u nadenken en kijken naar een basisinkomen” in Duitsland via crowdfunding, Amerika:”daar hebben we geen overheid voor nodig” Alaska:”land en grondstoffen en arbeiders beheren dit grote land,ieder jaar krijgt men een dividend per gezin of p.p uitgekeerd” Mensen gaan harder werken,mensen doen wat ze leuk vinden en mensen met een hoog en laag inkomen groeien meer en meer naar elkaar toe ,een humane samenleving wordt daardoor gecreeerd, dat spreekt de Christelijke Geref.partijen toch zeker aan? Zie uitzending van’ Tegenlicht’