Eind vorig jaar maakte Indeed bekend dat intermediairs van 7 januari niet langer welkom zijn op de site. En daar wordt handig op ingesprongen door Jobiak (zie het rode kader aan de onderzijde van het scherm):
Waarom op Indeed als je ook via Google for Jobs vindbaar bent?
Dit schreef ik eind december over de positie van Indeed:
Maar waarom zou ik voor Indeed’s diensten willen betalen als ik in de US of Canada zit en intermediair ben?
Ik heb hier toch een prima alternatief: Google for Jobs? Een alternatief dat gratis is en mijn vacatures ook nog eens verrijkt met aanvullende informatie (salaris, werkgeversvergelijker) en functionaliteit (reistijd, apply knop)? Allemaal voor niets! Het enige wat ik moet doen is ervoor zorgen dat mijn gepubliceerde vacatures in een voor Google for Jobs gewenst formaat staan. Google regelt de rest.En wat stelt Indeed hier nu tegenover? Een cold shoulder… Opvallend en voor mij volstrekt onbegrijpelijk. Indeed wordt zelf volledig uit de organische resultaten van Google weggedrukt en denkt dat kunstje nu in het klein bij haar ‘klanten’ te kunnen doen? Om zo meer paid content op Google te kunnen gaan plaatsen (dankzij de extra inkomsten van intermediairs)? Wie weet.
En Jobiak heeft blijkbaar deze handschoen opgenomen. Waarbij het bedrijf het overigens niet kan laten om iets over machine learning te reutelen, maar laten we dat voor het gemak even vergeten:
Maar daarmee is de belangrijkste vraag voor een intermediair nog niet beantwoord: wat kost dat?
Ook daar geeft Jobiak antwoord op, als is het volgens mij niet het antwoord waar intermediairs op zitten te wachten:
Maar als je een beetje goed weet te onderhandelen dan is er vast een goede deal te maken. Of beter nog, je zorgt er als intermediair zelf voor dat je eigen vacatures door Google for Jobs verteerd kunnen worden. Google doet de rest. En eerlijk gezegd dicht ik Google for Jobs een gunstiger toekomstperspectief toe dan Indeed. Maar ik heb er weleens vaker naast gezeten.
Dus: wordt vervolgd