User experience, Google en a glitch in The Matrix

Glitch in The MatrixGoogle is op veel gebieden een soort master of the universe en één van die gebieden is zeker user experience, kortweg ux. En daarbij is Google ook nog eens zeer vrijgevig geweest, want haar laatste  ontwikkeling op dit gebied, Material Design, is door het bedrijf volledig beschikbaar gesteld. En dat is bijzonder vriendelijk van deze grote reus. De wereld van ux-ers maakt er maar wat graag gebruik van.

Een standaard voor webdesign inclusief interactie is heel aantrekkelijk, ware het niet dat iedereen natuurlijk een mening heeft over design en over interactie. Tenslotte is het net zoiets als kunst, de ‘toeschouwer’ heeft altijd gelijk. En zo zijn er ook goedwillende rommelaars die een mening hebben. En die mening willen sommige rommelaars ook nog eens naar buiten brengen. Het moet niet gekker worden.

Mijn mening over de Chrome web store van Google is dat de flow bij het installeren van een plugin niet lekker werkt. En ik ga dat proberen uit te leggen aan de hand van twee plaatjes.

Het eerste plaatje
Als ik binnen de Google web store een plugin heb geselecteerd dan krijg ik dit scherm te zien:

Chrome Web Store, 1

Niets mee mis toch? Een mooie blauwe knop laat de primaire call-to-action zien, die niemand zal missen. Mijn oog word er naar toe gezogen.

En dat is ook meteen de reden dat ik maar kort op deze pagina verblijf, ik moet simpelweg op die goddelijke blauwe knop klikken.

Klik.

Het tweede plaatje
En na de klik verschijnt er de pop-up Wil je ‘Norton Safe Web’ toevoegen?  op het scherm:

Chrome Web Store, 2

Het gaat hierbij natuurlijk om de pop-up Wil je ‘Norton Safe Web’ toevoegen?

De pop-up geeft me wat aanvullende informatie en twee calls-to-action. Zonder te kijken kies ik wederom die prachtige blauwe knop, omdat ik er vanuit ga dat ik daarmee de installatie van de plugin ga realiseren.

Maar daarmee heb ik mooi op het verkeerde paard gewed. Want er gebeurt helemaal niets. Oplettende lezertjes zullen zeggen: lees dan eerst toch eens goed, kijk wat er op die knoppen staat! En de oplettende lezertjes hebben natuurlijk gelijk, want na lezing van de knopteksten had ik natuurlijk nooit op de blauwe knop geklikt. Ik wil tenslotte helemaal niet Annuleren. Ik wil verdorie een Extensie toevoegen. Lees!

Maar de wereld bestaat niet uit alleen oplettende lezertjes, eerder en vooral uit onoplettende lezertjes. En een groot deel van die onoplettende lezertjes gaat in bovenstaande interactie dezelfde fouten maken die ik maak. Omdat ze iets aannemen wat achteraf een foute aanname zal blijken te zijn.

En op basis van bovenstaande overweging is het beter om te ontwerpen voor niet-oplettende lezertjes. En dus de knop met de belangrijkste vervolgactie lekker blauw te maken. Graag?

Geef een reactie

2 Comments
  • gijs
    says:

    Juist top van Google dat ze niet ten koste van alles “installs” najagen.
    Ze gaan er vanuit dat je als je de waslijst van dingen ziet die Norton kan, dat je er voor kiest om niet te installeren. Nu heeft Google redelijk boter op het hoofd qua privacy, maar dat ze annuleren highlighten is geen toeval.

    • Marc Drees
      says:

      Hallo Gijs,
      Ik kan je redenering volgen, en het zou in dit verband interessant zijn om te weten welke van de twee knoppen het meest geklikt worden binnen de Chrome store.

      Maar als een gebruiker al een “Add to Chrome” knop heeft geklikt, dan is zijn/haar intent toch duidelijk om de plugin te installeren.
      Als er dan nog een (onverwachte) vervolgactie nodig is (de pop-up met waarschuwingen tot je nemen) dan zou het goed gebruik zijn om ook daar de install actie de primary-call-to-action te maken. Tenslotte zal de gebruiker die na lezing van de waarschuwing is afgeschrikt, toch wel op zoek gaan naar een “Annuleer” actie.

      Google lijkt ervoor te kiezen de gebruiker te verwarren door deze acties om te keren. Opvallend.