Wat is er aan de hand?
Twee maanden geleden schreef RecruitmentMatters:
Onlangs heeft het UWV een deel van haar gegevens publiek beschikbaar gesteld. Rond dezelfde tijd is het UWV gestopt met het updaten van deze gegevens. Voor mensen die iets willen met arbeidsmarktdata is deze voortdurende anticlimax vervelend. Maar zij kunnen nog wel even wachten. Voor werklozen is het dubbel vervelend. Dezelfde gegevens, die achter de open data schuil gaan, gebruiken werkcoaches in hun adviezen aan werkzoekenden. En van hen accepteert het UWV het natuurlijk niet als zij te lang wachten met het vinden van werk. RecruitmentMatters heeft van meerdere werkcoaches begrepen dat de cv kaart niet meer werkt voor nieuwe werklozen.
Maar nieuwe gegevens op data.overheid.nl bieden hernieuwde hoop!
Hoe zit het precies?
RecruitmentMatters schreef:
Vroeger sprak je geregeld met een UWV’er als je werk zocht. Toen bedacht iemand dat het goedkoper kan zijn als je mensen digitaal behandelt. Daarom krijg je tegenwoordig minder menselijke minuten van het UWV. De digitalisering van de taken van het UWV (ik noem het digitalisering, ontmenselijking klinkt zo naar) is niet zonder resultaat gebleven. Werk.nl leidt, met al zijn gebreken, tot matches tussen werkzoekers en werkgevers. De cv kaart helpt werkcoaches om werkzoekers snel en ‘data driven’ te adviseren, al moeten ze adviezen soms uitprinten om downtime te omzeilen. In de woorden van het UWV zelf:
En deze cv kaart, je wist het al, is gebaseerd op dezelfde gegevens als de open data set. En dus niet beschikbaar voor de pechvogels die recent hun baan verloren. Werkcoaches hádden al minder tijd voor hun clientèle en hébben nu ook de gegevens niet voorhanden om ze snel en deskundig te adviseren. Dit leidt tot vragen. Waarom zijn er geen verse gegevens meer? Waarom weet niemand bij het UWV hoe dat zit? Kennen ze dan geen mensen die het wel weten?
Tot nu toe is op geen van de laatste drie vragen een eenduidig antwoord gekomen. Toch is er reden voor optimisme. 4 januari jongstleden waren de datasets bijgewerkt tot 18 september 2018. Maar sinds 4 februari zijn de gegevens bijgewerkt tot 30 oktober 2018! De stekker is er dus nog niet uit!
Wat nemen we ervan mee?
Hetzelfde als de vorige keer:
Vragen, vragen, vragen. Waarom krijgt RecruitmentMatters berichten van werkcoaches die hun werk niet kunnen doen? Waarom niet van woordvoerders die wél hun werk doen en exact uitzoeken hoe het zit? Kunnen ze bij het UWV niet eens een keer een niet zo jonge, zeer ervaren onderzoeksjournalist, of gepensioneerd rechercheur, aannemen als woordvoerder, met de gezworen opdracht op elke legitieme vraag een feitelijk antwoord te verschaffen in het licht van het besef dat transparantie voorwaardelijk is voor maatschappelijke legitimiteit? Dat zou wel een fraaie manoeuvre zijn. Een ervaren jager met een verrekijker, in plaats van nog een troep jonge honden. Maar ik dwaal af: waarom zijn er geen verse gegevens? UWV, vertel het ons. Ook als je vreest dat het antwoord te technisch is of te onbenullig. Vertel het. Dan zorgen wij ervoor dat het antwoord bij jullie coaches terechtkomt.
Het is mij niet duidelijk waarom de gegevens nog steeds ruim vier maanden oud zijn. UWV moet in staat zijn de juiste man of vrouw op het juiste moment aan de juiste knop te krijgen. Want mensen die iets met deze gegevens willen kunnen maar beter niet op zoek zijn naar seizoenswerkers, om maar iets te noemen. Dat gaat mis. De data moet verser. Maar het is een pak van mijn hart dat er updates plaatsvinden.