Vandaag plofte er pardoes een persbericht op mijn elektronische deurmat. Nou komt dat wel vaker voor, maar het gaat niet zo vaak om een mooi Nederlands bedrijf. In dit geval gaat het om VONQ (ik ben niet aan het schreeuwen…). Het bedrijf wordt overgenomen door capital D, een Europees investeringsfonds dat volgens eigen zeggen tussen de EUR 20M- EUR 60M investeert in een bedrijf waar ze instapt. En die ze, zoals VONQ, overneemt (in dit geval met een meerderheidsbelang van 54%).
Laten we even wat teksten in het persbericht onder de loep nemen:
Met bijna 3 miljoen openstaande vacatures in juni dit jaar 1 in de kernmarkten van VONQ, in combinatie met het steeds toenemende tekort aan talenten op wereldschaal wordt duidelijk hoe belangrijk het voor bedrijven is om in de war for talent de beste recruitment marketing technologieën te gebruiken en hoe groot de potentie voor VONQ’s groei en succes is.
Ahhh… VONQ gaat voor world domination. Die kende ik nog niet…
Interessanter is de volgende snippet:
Een aanzienlijk deel van de investering zal worden besteed aan het verder benutten, versterken en in de markt zetten van de VONQ recruitment marketing technologie, via een
robuuste marktplaats strategie in Europa én de nieuw aan te boren Amerikaanse markt.
World domination blijkt toch nog te hoog gegrepen, Europa en Amerika zijn de eerste doelen. Wat overigens ook nog best heel erg groot is. Maar wat is een ‘robuuste marktplaats strategie’ bij het in de markt zetten van het eigen product/dienst? Dat heb ik maar even aan VONQ gevraagd; en dit is het antwoord:
Het internationale mediaportfolio van VONQ zal als white-label oplossing via een API beschikbaar zijn in ATS-en.
Ahhh… Dus ook al zie je het niet, het kan toch zijn dat je VONQ gebruikt. Maar hoe ben je als VONQ dan een marktplaats? De klanten zullen dat niet als zodanig herkennen en de naam VONQ hoeft ze niets te zeggen. Toch?
Capital D gaat ondanks haar meerderheidsbelang in VONQ niet de CEO leveren, maar het C-level gaat wel opgeschud worden. VONQ zegt hierover het volgende:
We zijn wel bezig om het leadership team te versterken met diverse C- level en non-exec rollen, waaronder ook nieuwe advisor rollen. We hebben hierover meerdere gesprekken gevoerd en zijn in de afrondende fase voor verschillende rollen. We zullen hier volgende maand meer over delen.
Ten aanzien van de expansie van het bedrijf zegt VONQ zelf:
We werven zeer internationaal voor onze huidige klanten, met vraagstukken uit alle werelddelen. Daarbij ligt wel de focus op klanten met hoofdkantoren in Europa en Amerika
En voor wat betreft Amerika ligt de focus op Noord-Amerika.
En dan de laatste vraag: Betekent de expansie in Europa en Amerika dat er meerdere landenorganisaties opgezet gaan worden?
Er is naast Nederland en Duitsland ook een landenteam voor de UK ingericht. Daarnaast hebben we een speciaal team voor internationale klanten die niet in NL of DE zitten, zoals Europese Instituten of Enterprises met hoofdkantoren in Frankrijk en Zwitserland. Voorlopig zijn er voor 2020 geen plannen om buiten deze markten extra landenorganisaties op te zetten.
Ik heb VONQ natuurlijk gevraagd naar de hoogte van de investering, maar daar kreeg ik geen inhoudelijk antwoord op. Dus moeten we maar uitgaan van wat capital D over zichzelf zegt tussen de EUR 20M – EUR 60M te investeren. Wat natuurlijk een serieuze hoeveelheid geld is. En ongetwijfeld betekent dat we er een drietal jonge miljonairs bij hebben in ons land. Als dat overigens niet al het geval was…
Overigens heb ik één ding gemist in het persbericht: AI. En laat ik duidelijk zijn, ik heb het gemist als kiespijn. Maar wel opvallend, en verfrissend!
En ik sluit af met een plaatje vol lachende mensen:
Gezellig hè? Dit zijn overigens de drie oprichters van VONQ (achterste rij, vlnr Remy Verhoeven, Tycho van Paassen en Wouter Goedhart) plus (mogelijk) Ralph Brasker (COO) Jean-Marc Jabre (partner capital D) en Laurent Nordin (partner capital D) (denk ik). Het is soms handig om bij een foto ook wat namen te plaatsen zodat het geen zoekplaatje wordt. Vooral wanneer je net als ik een ijzersterk geheugen hebt voor namen…
Dat was het dan voor deze keer, maar iets zegt me dat we nog wel meer over/van VONQ gaan horen… En daar wordt ik best wel vrolijk van.
Wordt dus vervolgd.
Micha
says:Hi Marc,
Leuk geschreven.
Voor de volledigheid, het is niet Ralph Brasker op de foto maar Jean-Marc Jabre, partner bij Capital D. Is dat ontbrekende ijzersterke geheugen ineens ook geen probleem meer.
Marc Drees
says:Hartelijk dank Micha, de tekst bij de foto is aangepast.
Dirk
says:Recruitment marketing? Wat is dat?
Marc Drees
says:Iets waar je veel geld mee kan verdienen. Misschien de moeite waard om eens nader te onderzoeken.?
Thorwald Nienhuis
says:Hi Marc,
Je bent van harte welkom bij Brockmeyer om je onderzoek naar Recruitment marketing / Jobmarketing te starten! En een werkende restful whitelabel API integratie met verschillende ATS-en laat ik je dan ook graag zien.