We worden vrijwel dagelijks herinnerd aan het gebrek aan kwaliteit en objectiviteit in de media. En daar hebben we een prachtige Nederlandse term voor: nepnieuws. En nee, nepnieuws beperkt zich niet tot mainstream media en wereldnieuws, het is net zo goed van toepassing op niches zoals het ons dierbare recruitment domein. En daarvan wil ik een pregnant voorbeeld geven, waar ik overigens al eerder aandacht aan heb besteed.
Het begint allemaal op 4 oktober de dag na het ontzet van Leiden. Op deze dag publiceert Intelligence Group een artikel onder de naam Arbeidsmart slaat om: aantal vacatures daalt
Voor het eerst in jaren daalt het aantal vacatures. In het derde kwartaal van 2019 was het vacatureaanbod 5,3% lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Al dit hele jaar was een afname van de groei in het aantal vacatures te zien, maar afgelopen kwartaal is voor het eerst sinds eind 2013 een daadwerkelijke daling van het aantal vacatures gemeten. Dit blijkt uit een analyse van Intelligence Group op vacaturedata van Jobfeed.
De boude, en volstrekt onjuiste, claim van Intelligence Group heb ik al bij herhaling (Intelligence Group verwacht minder vacatures in 2019 in vergelijking met 2018. Serieus? en
Kanttekening bij de hijgerige claim van Intelligence Group: “Arbeidsmarkt slaat om”) aangetoond, er is geen daling van het totaal aantal vacatures. Maar het gaat er nu om hoe dit nepnieuws bij meerdere partijen de kop opsteekt.
De bron: Intelligence Group
Dit is het oorspronkelijke bericht:
Copycat 1: Financieel Management
En dit is de pagina van Financieel Management, die het nepnieuws van Intelligence Group heeft overgenomen:
FM gaf bij navraag het volgende aan:
Het is meer een kwestie van tijd om alle (discutabele, foute, goede) claims te onderzoeken en te volgen. Vandaar dat ik er duidelijk de bron bijzet.
Oftewel, de juistheid van het artikel is niet relevant voor FM. De lezer mag dat zelf maar uitzoeken, als service biedt FM dan nog de bron… overigens zonder link…
Copycat 2: ABU
En dit is de pagina van de ABU, die het nepnieuws van Intelligence Group ook heeft overgenomen:
Navraag bij de ABU heeft niets opgeleverd behalve oorverdovende stilte.
Nawoord
Het zou heel goed kunnen zijn dat er nog meer plaatsen zijn waar dit artikel is gepubliceerd. Ik wilde slechts laten zien dat nepnieuws zich als zeer betrouwbaar voordoet en door meerdere partijen kritiekloos wordt gekopieerd, waardoor in de echokamer van de media dit geluid steeds sterker zal klinken. Met als gevolg dat het debunken steeds moeilijker, zoniet onmogelijk, wordt. Het kritiekloos lezen is één probleem, maar het kritiekloos kopieren van content is een nog veel groter probleem. Het is noodzakelijk dat site-eigenaren hun verantwoordelijkheid nemen en aan de poort de kwaliteit van de artikelen controleert. Anders is het niets meer dan het vullen van vierkante millimeters. Content, content en de rest kan stikken.