Tijdens mijn oneindige rondgang langs de arbeidsmarkt sites stuitte ik op een merkwaardige feature bij de Monsterboard homepage:
Valt je iets op bij de Populaire Zoekopdrachten? Nee? Mij viel op dat het twee keer om een sector en zes keer om een functie gaat. En dat het in alle gevallen om een enkel woord gaat. En altijd een volledig woord (wat op zijn minst suggereert dat de autocomplete functie van Monsterboard ondermaats is).
Maar het is nog een stuk vreemder:
Volgens Monsterboard is Heftruckchauffeur een populaire zoekopdracht. Maar als ik de eerste drie letters van Heftruckchauffeur heb ingevoerd krijg ik geen autocomplete suggesties, waaronder Heftruckchauffeur. Heel merkaardig. Hetzelfde geldt overigens voor de nodige overige populaire zoekopdrachten. Die populaire zoekopdrachten zijn dus eigenlijk geen user generated list maar een lijstje van een Monsterboard marketeer.
De autocomplete functie laat overigens de nodige steken vallen. Zo geeft het geen vacatureaantal voor geboden suggesties, is er geen scoped search waardoor een functie van een sector kan worden onderscheiden en laat het niet zien welke karakters in de suggesties al door de gebruiker zijn ingevoerd. Tegenwoordig zijn dit toch echt wel zaken die door een zichzelf respecterende zoekfunctie moet worden geboden. En dus schiet Monsterboard ernstig tekort.
Monster heeft in 2008 een slordige $72 miljoen uitgegeven met de koop van match-engine Trovix, later omgekat tot 6Sense tegen aanzienlijke meerkosten. Maar het is volgens mij niet 6Sense die onder de zoekfunctie van Monsterboard zit. Het is eerder een dertien in een dozijn search engine dan een custom zoekmachine met een eigen ontologie / taxonomie. Als dat zo is heeft Monster(board) een gigantische hoeveelheid geld verbrast..
De zoekresultaat pagina
Als ik dan zoek met Heftruckchauffeur en locatie Leiden, krijg ik dit te zien in het zoekresultaat:
Kijk, dat wekt instant vertrouwen; het eerste zoekresultaat gaat over een Magazijnmedewerker…Weliswaar in Leiden, maar dat is wat minder duidelijk zichtbaar. Een meer kritische bezoeker kan misschien denken dat de zoekfunctie niet goed werkt en de pijp aan Maarten geven. Dag werkzoeker…
Tegelijkertijd kijk ik naar een unieke zoekresultaat pagina. Een pagina zonder filter- en sorteermogelijkheden, met alleen een zoekfunctie en een 2-pane scherm met aan de linkerkant de zoekresultaten en aan de andere kant de gedetailleerde informatie van het actieve zoekresultaat (wat dom genoeg niet bij binnenkomst de details van de bovenste vacature toont, maar in essentie een hele lege pane met een zinloze tekst.
Maar dit is wel een ‘revolutie’ in zoekresultaatpagina land. En dat bij een site die toch aangeschoten wild is en al enkele jaren onder de vleugels van Randstad bivakkeert. En uitzenders zijn bepaald niet innovatief te noemen als het om ux en usability gaat. Maar desondanks zitten we met een bijzondere zoekresultaat pagina. Die volgens mij van moed getuigt, ook al zal dit ook grotendeels zin voortgekomen uit de clickpatronen van gebruikers. Want kleine filters bovenaan het zoekresultaat worden eenvoudig over het hoofd gezien. Net zoals filters aan de zijkant al zeer minimaal werden gebruikt.
Wat zou een volgende stap in de evolutie van het zoekresultaat zijn? Ik ben zeer benieuwd en misschien doe ik binnenkort wel een duit in dat zakje. Stilstand is tenslotte achteruitgang.
En terug naar de homepage
Om toch een beetje in stijl af te sluiten, toch nog een paar mindere punten van de Monsterboard site:
Dit rijtje aan provincies is het totaal aantal provincies dat Monsterboard onderkent. Meer smaken heeft de vacaturesite niet in huis. Best opvallend…
Nog iets opvallends is het volgende:
Als er geen focus is op één van de zoekvelden dan is de zoekknop niets meer dan een icoon. Maar als de focus wel op één van de velden ligt dan is er ineens een volwaardige knop inclusief de tekst: Zoek. Dat is gek! Waarom de knop veranderen in een duidelijker knop als de gebruiker al heeft gekozen iets te doen? Drukken gebruikers niet op de zoekknop als daar de tekst Zoek ontbreekt? Afijn, merkwaardig.
Slotopmerkingen
Een knullige homepage verbergt een parel van een zoekresultaatpagina. Misschien ben ik iets te enthousiast maar dat gebeurt nou eenmaal als ik een vernieuwing zie die potentieel waardevol is. Ik zal in een volgende blog posting een deep dive doen in deze pagina om mijn enthousiasme wat beter te beargumenteren.
1 Comment