Na de publicatie van het non-food retailcijfer van maart 2021 door het CBS is het weer tijd voor een nieuwe aflevering van het kwartaalfeuilleton “Hoe verging het de Nederlandse consument/werknemer in het afgelopen kwartaal”. Op basis van de volstrekt unieke en alleen op RecruitmentMatters beschikbare jubelindex. Deze index is een indicatie van de gezondheid van de Nederlandse consument en de Nederlandse werknemer op basis van een ferm aantal cijferreeksen*. En dat ziet er zo uit:
Jubelindex, (2008 = 0%), januari 2008 – maart 2021.
De jubelindex heeft zich na een periode van zachter jubelen plotsklaps weer naar boven gejubeld. Er zit weer groei in de index en dat kan niet anders dan positief worden gezien. En hopelijk enigszins troostrijk voor alle ondernemers die op dit moment worstelen om zichzelf in leven te houden.Ik ben benieuwd wat er jubelsgewijs met de index gaat gebeuren als de verruimende maatregelen in de cijfers te zien gaan zijn.
Het blijft natuurlijk verbazingwekkend om te zien dat de jubelindex zich niets aantrekt van alle economie-beperkende maatregelen van de overheid. Maar de cijfers hebben geen emotie en laten slechts zien wat er is gepasseerd. En dat is een opmerkelijk beeld.
Aangezien de jubelindex uit maar liefst negen cijferreeksen is samengesteld, is het goed om ook even stil te staan bij de onderliggende cijfertjes.
Consumentenmarkt
De ontwikkeling van de cijferreeksen van de Nederlandse consumentenmarkt ziet er als volgt uit:
Consumentenmarkt: procentuele verandering , 12-maands voortschrijdend maandgemiddelde, (2008 = 0%), januari 2008 – maart 2021
De gezondheid van de Nederlandse consumentenmarkt is gebaseerd op:
- de prijsontwikkeling van bestaande koopwoningen (Kadaster),
- het aantal verkochte woningen (Kadaster),
- het aantal verkochte nieuwe auto’s (ACEA),
- de index voor retail non-food (CBS).
De woningmarkt laat een onverstoorbaar stijgende prijsontwikkeling zien waar nog altijd geen einde aan lijkt te komen. Parallel hierin is ook het volume aan verkochte woningensterk (steeds sterker) aan het stijgen. Voor huizenverkopers maar vooral voor makelaars is het een fantastische tijd. Gebraden haantjes vliegen direct in je mond, rivieren vol wijn maken dat je nooit dorstig zult zijn (well vreselijk dronken). Het is een festijn tijdens een crisis, zoveel is duidelijk. Voor startende huizenkopers blijft het in ieder geval de slechtst denkbare markt om in je te moeten vechten.
De autosector glijdt steeds verder af en is dieper weggezakt dan zelfs het meest donkere moment van de financiële crisis. Een droefenis die slechts enigszins verlicht wordt door het feit dat andere Europese landen met grote dalingen te maken hebben. Maar dat is een slechts schrale troost.
En dan de retail non-food. Na vele jaren als een slak te zijn gestegen is er plotseling een kentering gekomen; de trendlijn knikt scherp naar beneden. Jaren van groei in één klap weggevaagd. Als er iets positiefs kan worden gemeld dan is dat het kleine knikje in de trendlijn aan het eind, waarmee een omkering zich lijkt af te tekenen. Maar of dit ook daadwerkelijk het geval is kan pas uit de cijfers van het komende kwartaal gaan blijken. Tot die tijd is het nagelbijten.
Er is in de grafiek een duidelijke tweedeling zien; huizen gaan crescendo en lijkt geen tekenen te vertonen van verzwakking. Tegelijkertijd zijn auto’s en retail in mineur.
Arbeidsmarkt
De ontwikkeling van de cijferreeksen van de Nederlandse arbeidsmarkt zien er als volgt uit:
Arbeidsmarkt: procentuele verandering, 12-maands voortschrijdend maandgemiddelde (2008 = 0%), januari 2008 – maart 2021
De gezondheid van de Nederlandse arbeidsmarkt is gebaseerd op een vijftal cijferreeksen:
- het aantal vacatures (van het CBS en van Jobfeed (Textkernel)),
- het aantal faillissementen (Faillissementen.com),
- de uitzendindex (ABU),
- de werkloosheid (CBS).
De trendlijn van het aantal online vacatures jubelt oorverdovend hard, zelfs met de weinig verrassende daling die in het afgelopen jaar is opgetreden. Want waar drie maanden geleden het er op leek dat de trendlijn een bodem had gevonden kunnen we nu stellen dat er niet alleen een bodem is gevonden maar ook een daaropvolgende sterke stijging van de trendlijn. Feest in vacatureland dus.
De trendlijnen voor faillissementen is na een periode van flatlining weer behoorlijk aan het stijgen. Een positieve ontwikkeling omdat het betekent dat het aantal faillissementen kleiner wordt.
De uitzendindex heeft traditioneel een kanarie-in-de-kolenmijn functie en in dat verband is het zorgwekkend dat de index ondertussen alweer een behoorlijk eind onder de nullijn is gedoken. Positief is de stijging van de trendlijn in de afgelopen periode, hoewel deze stijging wel eens corona-gerelateerd kunnen zijn; in verband met de bemensing van talloze vacatures in de zorg..
De trendlijn van de werkloosheid is weer onder de nullijn gedoken en dat is slecht nieuws. Want hoewel het volume aan vacatures een stevige proxy is voor de arbeidsmarkt, is de trendlijn van werkloosheid effe een maatje belangrijker. En die trendlijn zegt dat we in zwaar weer zitten, ook al staat de werkloosheid zelf natuurlijk nog op een heel laag getal. Het gaat dan ook om de richting van de trendlijn; naar beneden. Dat geeft nooit een lekker gevoel. Maar misschien valt het allemaal wel mee en zien we in het volgende kwartaal een omkering. Misschien…
*De jubelindex is een indicatie van de gezondheid van de Nederlandse consument en de Nederlandse werknemer op basis van de volgende cijferreeksen:
- de prijsontwikkeling van bestaande koopwoningen (Kadaster),
- het aantal verkochte woningen (Kadaster),
- het aantal verkochte nieuwe auto’s (ACEA),
- de index voor retail non-food (CBS).
- het aantal vacatures (van het CBS en van Jobfeed (Textkernel)),
- het aantal faillissementen (Faillissementen.com),
- de uitzendindex (ABU),
- de werkloosheid (CBS).
Marc Drees
says:Hallo Udo,
Het is altijd fijn om te horen dat mijn inspanningen worden gewaardeerd. Dus dank daarvoor!
Met vriendelijke groet,
Marc
Udo de Vriend
says:Hallo Marc, bedankt maar weer voor de fijne analyse. Groet Udo