Kan een match-engine het recruitment proces versterken?

Luchtkasteel = droombaanAl decennia is het een komen en gaan van match-engines. Bij lancering beweerden starry-eyed entrepreneurs vrijwel zonder uitzondering de uitdaging van het vinden van de droombaan te hebben opgelost. Resultaten in het echte leven waren helaas te vaak teleurstellend tot ronduit lachwekkend. Met als logische consequentie een file van match-engines richting Deathpool.


Stapje terug
Vraag uzelf af wat u als een perfecte match beschouwt. Er is een meer dan gemiddelde kans dat het op de volgende uitspraak lijkt:

Een perfecte match is een zoekresultaat dat aan al mijn verwachtingen voldoet

Ai (nee, geen AI, alsjeblieft zeg)! Als domme, domme gebruiker haal ik twee dingen door elkaar: zoeken en matchen. Maar of ik nou een domme, domme gebruiker ben of niet; dit is dus wel de realiteit. En dat heeft als consequentie dat matchresultaten door gebruikers als zoekresultaten geïnterpreteerd worden. En daar draait het grondig in de soep.


Stapje technischer
Een match houdt rekening met de eisen van beide kanten(werkzoeker en vacature). En sorteert (default) de resultaten op basis van de mate van overeenkomst tussen alle vereisten van beide kanten. Dit zou kunnen betekenen dat uw perfecte match een matig tot slecht resultaat is vanuit het perspectief van de andere kant. En dus kan je bij een match jouw perfecte match ergens in het resultaat zien, maar niet noodzakelijkerwijs bovenaan. Laat het me uitleggen.

Ik ben op zoek naar een baan als business consultant als volgende stap, ik ben mijn huidige rol als projectmanager beu geworden. Ik wil ook niet verder reizen dan 50 km van mijn woonplaats Amsterdam, verwacht een salaris van minimaal 5.000 euro / maand. Ik wil alleen banen zien waarvoor een masterdiploma vereist is.

Stel dat er drie banen beschikbaar zijn:

Voorbeeld ten behoeve  van het matchen

Als ik een baan zoek die aan al mijn criteria voldoet, vind ik alleen baan 1. Een perfecte match vanuit mijn perspectief, toch? De andere twee banen worden niet aan mij gepresenteerd.

Ik heb ook online een profiel toegevoegd dat bestaat uit mijn eisen en mijn werkervaring.

Wat gebeurt er als de werkgever van Vacature 1 op zoek gaat naar een ervaren bedrijfsadviseur, met een masterdiploma, een rijbewijs en Engels? Inderdaad, ik zal niet gevonden worden. Mijn profiel voldoet niet aan alle criteria van de werkgever en ik ben ook vergeten mijn rijbewijs en talen aan mijn profiel toe te voegen.

Alles duidelijk tot nu toe?


Matchen!!
Laten we nu matchen. Wanneer we matchen, worden de resultaten gerangschikt op basis van het aantal vereisten van beide partijen waaraan wordt voldaan. En dat resulteert erin dat de drie banen in onderstaande volgorde worden gepresenteerd:

  • Vacature 3
  • Vacature 2
  • Vacature 1

Mijn ‘perfecte match’ staat op de laatste plaats, terwijl de beste match is voor een positie die ik niet langer ambieer. Hoe voel ik me daarbij? (Spoiler: teleurgesteld. En al helemaal als ik lager in de lijst met resultaten meer interessante vacatures zie).

Denk nu aan een situatie uit het echte leven waar mogelijk tientallen banen moeten vechten voor de topposities in mijn resultatenlijst. En probeer je ook voor te stellen hoeveel resultaatpagina’s ik wil bekijken, vooral als de resultaten willekeurig lijken te zijn gesorteerd?

Samengevat: een zoekmachine levert geen resultaten op als er geen vacatures zijn die aan uw eisen voldoen. En de resultaten die door een zoekmachine worden geboden zijn altijd zeer eenvoudig te herleiden tot mijn zoekterm(en) en filteropties. Herkenbaar = fijn!

Een match-engine levert altijd resultaten op. Er zijn altijd matches, ook al zijn ze slecht. En daarom is matching in de ogen van de gebruiker onwenselijk. Omdat resultaten vaak verwarrend zijn, in een onbegrijpelijke volgorde staan of gewoon ‘fout’ zijn. En (bijna) nooit perfecte matches. O ja, en perfecte matches zijn in match-land nog een stuk minder waarschijnlijk dan in search-land. En dan heb ik het over perfecte matches vanuit het perspectief van de gebruiker.


Wat moeten we dan met al die match-engines?
Ik ga proberen een politiek correct antwoord te geven.

Dus, zijn match-engines nutteloze stukjes technologie? Absoluut niet! Maar match-engines worden verkeerd gepositioneerd; als zoekmachines op steroïden. En dat zijn ze niet. En de interface voor een match-resultaat ziet er hetzelfde uit als een interface voor een zoekresultaat. Terwijl de twee toch grondig verschillen. En daarmee worden de gebruikers het bos ingestuurd.

Maar matching kan een plek verwerven als aanvulling op het zoeken. Omdat, zoals hierboven aangegeven, de zoekfunctie er niet in slaagt de gebruiker mogelijke alternatieven te bieden. Dat is geen probleem als er genoeg banen zijn die aan jouw eisen voldoen. Maar wat als die er niet zijn? Hoe verder te gaan? Beperk uw aantal vereisten geleidelijk? Of misschien ook alternatieve paden verkennen dankzij matching?

Matchen kan een gebruiker potentiële hiaten in haar/zijn profiel laten zien, wat zou kunnen leiden tot een beter begrip van de feitelijke vereisten voor een baan. Of buitensporige verwachtingen tonen, in termen van salaris of andere vereisten. En dat is waardevolle informatie wanneer de werkzoekende voor een beperkte keuze staat, of helemaal geen baan geboden krijgt. Matchen als aanvulling op zoeken, daar liggen mogelijkheden voor matching technologie.

Om erkend te worden als een waardevolle uitbreiding van zoeken, moet matching de resultaten ook op een andere manier presenteren aan de gebruiker. De ‘traditionele’ methode om matchresultaten weer te geven als zoekresultaten is gewoon verkeerd. Waar zoekresultaten voor zichzelf spreken, hebben de resultaten van de match uitleg nodig. Er moet ruimte zijn om de verschillen te benadrukken, naar alternatieven te wijzen, maatregelen voor te stellen om hiaten op te lossen en andere hints om de gebruiker te helpen het resultaat te begrijpen.


Slotopmerkingen

Leverancier van match-engines moeten gaan (h)erkennen dat hun toepassing geen zoekmachine is. En vervolgens moeten zij de niche die match-engines wel kunnen vullen gaan leren begrijpen, evenals de user journeys die daarbij horen. En er dan een echte en waardevolle applicatie omheen bouwen. En vooral op marketing gebied verre blijven van zaken als perfect match, droombaan, AI en al die andere flauwekul waar hun websites vol mee staan.

En nog één goedbedoeld advies: ga voorlopig (lees: deze eeuw) niet met skills aan de slag.

Geef een reactie