h/t Josh Constine @joshconstine
In 2017 ging Facebook concurreren met Linkedin. Er was behoefte aan Linkedin voor mensen zonder skills. Volgens Facebook was het bovendien tijd voor moeiteloos inhuren. 22 januari 2022 is het einde verhaal. Eindelijk.
De oplossing die Facebook had bedacht om de arbeidsmarkt de baas te worden was dezelfde oplossing die iedereen bedenkt: een plek creëren waar werkgevers vacatures kunnen plaatsen. De visie van Facebook was doodeenvoudig, kijk maar.
Helder? Goed.
Voor wie werken extra kanalen niet?
Voor werkgevers!
De basislessen die iedereen altijd vergeet:
Les 1: een extra kanaal levert niets op, het kost werkgevers extra geld om ook daar met elkaar te concurreren.
Les 2: meer sollicitanten levert niets op, je moet meer afwijzen, al helemaal als het er een miljard zijn, en dat kost werkgevers extra geld
Voor wie werken extra kanalen wel?
Voor charlatans, natuurlijk!
Zoals met elke hype bleken meteen overal experts rond te lopen. Ze gaven werkgevers niet het advies om fatsoenlijke recruitment bureaus in te schakelen. Nee.
Facebook Job experts wisten dat gebrek aan goede krachten niet aan de krappe markt lag, niet aan slechte arbeidsvoorwaarden, niet aan weigering om eigen medewerkers op te leiden of beter in te zetten. Nee.
Werkgevers moesten inzetten op Facebook Jobs, anders zouden ze de oorlog om talent verliezen!
Facebook Jobs heeft veel zogenaamde recruitment experts werk bezorgd. Maar goede sollicitanten voor werkgevers leverde het niet op.
Voor Facebook Jobs experts is het jammer dat ze op zoek moeten naar een nieuwe hype.
Waarom stopt Facebook Jobs?
Het kan te maken hebben met de discriminatie rechtszaak die Facebook begin deze maand verloor. Ze stoppen namelijk enkel buiten de VS en Canada. Het kan ook te maken hebben met de nieuwe hype, Meta Jobs (3D vacatures!).
Maar het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat Facebook Jobs stopt omdat veel sollicitanten niet betekent: betere sollicitanten, dat veel vacatures niet betekent: betere vacatures. Het bewijs daarvan gooit Facebook direct in je gezicht als je de site bezoekt.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Toen ik zojuist een kijkje nam op Facebook Jobs zag ik dit: vacatures bij bedrijven in de buurt.
Dit is onder de maat.