Bijna 6 jaar geleden schreef ik één van mijn beter gelezen blogposts onder de titel: Google for Jobs. Ofwel de aangekondigde dood van Indeed. Heeft iemand Indeed’s ontbonden lijk al gevonden? Nee, niet bepaald. Onder de vleugels van Recruit is Indeed alleen maar groter gegroeid. Bepaald een bijzondere prestatie voor een vacature-aggregator. Maar nu komt er vanuit datzelfde Google for Jobs mogelijk een nieuwe aanval op de positie (en mogelijk zelfs het leven) van Indeed. Hoe dan? Nou, zo:
Google for Jobs met sponsored jobs, mobiele interface
Zie je het? Sponsored jobs!!
WTF? Google is dit blijkbaar aan het testen, want mijn poging en die van anderen om dit ook te kunnen zien was niet succesvol. En vanuit usability perspectief is dit in mijn optiek een dramatische verslechtering van de Google for Jobs interface. Je krijgt geen enkel zoekresultaat above the fold maar alleen gesponsorde vacatures. Niet waar je als werkzoeker op zit te wachten, tenzij ze spot on zijn. En dat is meestal niet het geval, anders dan in bovenstaand scherm voorbeeld. En ik zit ineens met een horizontale scroll bar voor die gesponsorde vacatures.
Maar afgezien van bovenstaande bespiegelingen lijkt dit een test van Google for Jobs om de effecten van een dergelijke noviteit te testen. Waarbij het waarschijnlijk onduidelijk is of dit ooit het echte levenslicht gaat zien. En ik ben bereid hoe het er op een laptop uit gaat zien.
Belangrijker is of Indeed zich hier ernstig ongerust over moet maken. Er zal ongetwijfeld rekening zijn gehouden met een dergelijke beweging van Google, en Indeed is ondertussen wel een zeer bekende partij binnen de recruitment wereld dus verdringing lijkt me geen vanzelfsprekende strategie, zelfs niet voor Google. Maar het is wel zinvol voor Indeed om wat scenario’s door te akkeren om te zien of er toch niet ergens een zeer vergiftig addertjes onder deze spielerei van Google verscholen zit. En is het niet Indeed die zich al te grote zorgen moet maken dan zijn er nog wel een aantal kleine(re) vacature-aggregatoren die zich op dit moment achter de oren krabben. Toch?
Hoe dan ook, er lijkt weer eens iets te gebeuren wat de verhoudingen aardig kan opschudden in recruitment land. En dat is altijd interessant. Als Google dit initiatief doorzet is het tijd om popcorn en cola bij de hand te hebben.
Met dank aan Tom Chevalier die het nieuws bracht, en Ruben Hoogevorst die mij hierop attendeerde