30 jaar online recruitment in 30 seconden deel 1: het curriculum vitae is nog steeds niet dood

Bron:Google trends

Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw maken werklustigen gebruik van het wereldwijde web om hun lust naar werk te bevredigen. Sinds 2004 turft Google welke zoektermen ze gebruiken. Hoog tijd dus om de balans op te maken.

Proloog

Het begon allemaal, eind vorige eeuw, met een aantal grote vacaturesites, maar toen turfde Google nog niet! Maakt ook niet uit. De reuzen van weleer zijn geen schim van wat ze waren. Indeed heeft ze met huid en haar opgegeten.

De moderne tijd

Sinds twintig jaar turft Google zoektermen. We kunnen nu een paar ontwikkelingen benoemen.

  1. Linkedin kwam, zag en overwon en gaat richting zijn derde lustrum als online recruitment GOAT.
  2. Indeed doet mee als king of de verticals.
  3. Vacatures kregen een tikje, maar konden wel wat hebben vanwege hun volume.
  4. Curriculum Vitae blijft verbazingwekkend populair. Kennelijk weten werkgevers nog steeds niet dat Linkedin bestaat.
  5. Sollicitatiebrief is bijna geen ding meer.

Conclusie

De arbeidsmarkt verandert niet. Alles blijft hetzelfde. Ondanks de dagelijkse stortvloed aan disruptieve apps. De enige beweging die we zien is de laatste stuiptrekking van de sollicitatiebrief. Fijn dat we anderen niet meer martelen met slecht opschepproza.

Over ongeveer dertig jaar verschijnt deel twee in deze serie. Mijn voorspelling is dat AI de mist op de arbeidsmarkt ondoordringbaarder gemaakt zal hebben en dat het Curriculum Vitae nog steeds bestaat. Nog even geduld.

Geef een reactie