Jobster reborn, dit keer via Young Capital

Logotype JobsterEnkele dagen geleden werd ik midscheeps geraakt door een blast from the past: Jobster. Een rollercoaster van een bedrijf met een rollercoaster van een oprichter (Jason Goldberg). Dit schreef ik in 2007 over Jobster:

Twee jaar geleden waren ze [Jobster] een referral program service, daarna een referral program service met een vertical search (door de acquisitie van Workzoo), toen een social networking site voor werkzoekers en nu [2007] een vacaturesite met een social networking sausje.


Jason Goldberg
Overigens was Jobster in die jaren eerst en vooral een vehikel van haar mediageile oprichter en CEO: Jason Goldberg. Die pas eind 2007 bij Jobster vertrok, ongetwijfeld vriendelijk geholpen door investeerders. Waarne hij achtereenvolgens Social Median ( waar hij al mee bezig was toen hij nog CEO van Jobster was, later overgenomen en begraven door XING), Fab (gestart in 2009, als Fabulis. At the height of the popularity of flash sales sites, Fab.com (online kleding retail) was one of the hottest startups. Investors poured $336 million into it and its valuation skyrocketed to $1 billion. But in the end, it was acquired by PCH International for an estimated $15 million-$50 million), Pepo (short video platform, gestart in 2016, overgenomen in 2020), Moxie (fitness technology platform, 2020 – 2022) en Airstack (iets met blockchain, 2022 – heden) heeft opgericht. Tomeloze energie.

En verder denk ik dat Goldberg een belangrijke inspiratiebron is geweest voor Rick Marini, de oprichter van BranchOut, het rise&burn LinkedIn kloontje op Facebook. Branchout verdronk ook in funding voordat het zelf verdronk.

Young Capital
Het eerste leven van Jobster eindigde min of meer in het voorjaar van 2010, met de overname door Zapoint. Toen waren er ondertussen $55 miljoen verbrand. Overigens sudderde Jobster door zonder echt een teken van leven te geven.

Maar dat veranderde kort toen in 2018 niemand minder dan Young Capital de naam overnam voor $200.000. Het leek er daarmee op dat YoungCapital de naam van vacaturesite Jobbird zou gaan omkatten, maar dat gebeurde niet.

Wat wel gebeurde is dat Jobster.com een paar dagen geleden plotseling via een LinkedIn invite in mijn leven terugkeerde. En die invite was van de Product Manager van Jobster, die ook al een heel artikel op LinkedIn heeft geschreven, met onderstaand stemmige plaatje:

Jobster plaatje

Ik kreeg een sterke associatie met Marlboro man, maar misschien is dit geheel persoonlijk.

De subtitel Predictive Job Advertising gaf me geen enkele associatie, behalve het angstige vermoeden dat we hier tegen een AI startup aan zitten te kijken, ook al door het laatste woord: Finally. En zeg je AI dan zeg je hype en daar krijg ik vlekken van in mijn nek.

Het artikel op LinkedIn begint als volgt:

Low-quality candidates, lack of applications, inefficient campaigns. Sadly these things are part of any marketeer’s life in job advertising. In my journey at YoungCapital, leading recruitment marketing strategies and managing three job boards, I faced every challenge of advertising vacancies in today’s job market. So we decided to fix it. Here’s a first glimpse into what we’re building.

Ik dacht even dat ik Jason Goldberg voorbij zag lopen, maar dat moet een fata morgana zijn geweest. Zijn hyperbool leeft echter nog steeds.

Young Capital, pardon Jobster zegt het volgende na ronkende intro:

I’m so proud to announce we’re [re]launching Jobster; the first predictive job advertising platform in the world. With Jobster we’re introducing real-time bidding to job advertising; going beyond traditional job distribution methods like multiposting and XML feeds. Finally bringing transparency with a flash auction system that links job ad rates in real time to supply and demand.

We connect with both active and passive candidates, expanding a vacancy’s reach beyond the usual job sites. Just because people are not actively searching for a job, doesn’t mean they are not looking for a new career opportunity.

Op de homepage (en op dit moment de enige pagina) van Jobster is nog dit te vinden:

Jobster componenten

Het klinkt heel erg als roeptoeter Jason Goldberg. De enige reden waarom ik er niet zo sceptisch inzit is dat ik de oprichters van YoungCapital ken als zeer serieuze ondernemers. Maar ik kan op dit moment door het geroeptoeter de bomen niet zien.

Geef een reactie

1 Comment