Zonneplan heeft een nieuwe werken-bij site. Met AI…

Zonneplan logoIn een recent artikel op Totalent (de Engelse zustersite van digitale reclamefolder Werf&) komen twee werken-bij sites aan bod. Zonneplan en Arcadis zijn blijkbaar beiden met innovaties gekomen, en dat vond ik het een mooie aanleiding om eens zelf de neus aan het venster te steken en te kijken wat daar allemaal voor moois is bedacht. Met natuurlijk het perspectief van de werkzoeker als vertrekpunt. Vandaag is het Zonneplan dag, het bedrijf dat jaren geleden, en tot onze grote tevredenheid, zonnepanelen op ons dak heeft gelegd. Als werkzoeker is de ervaring onvergelijkbaar.

Voordat ik mijn ervaring met de werken-bij site deel, even wat fragmenten uit het artikel op Totalent. Met speciale aandacht voor een tweetal uitspraken van Zonneplan recruitment manager Eldert Wijkstra:

‘Scrolling through vacancies for hours, looking for a job that suits you? At Zonneplan, that’s no longer necessary,’

Is Zonneplan een corporate met honderden vacatures? Nee, op het moment van mijn review waren er 38 vacatures online beschikbaar. Daar kan je als gemiddelde werkzoeker met een degelijke vacaturezoekresultaatpagina toch al snel binnen 10 minuten doorheen zijn gefietst. Dat scrollen duurt zeker geen uren, dus waarom zegt Wijkstra dit?

Nou volgens Totalent hierom:

Now, energy company Zonneplan is launching an A.I. tool on their new job site. And here, you don’t have to enter a resume; you need to paste a LinkedIn profile into a text field, after which the algorithm (named KIKI AI) promises to do the rest and present you with suitable vacancies.

En dat zou dus een formidabele tijdswinst (meerdere uren) moeten opleveren. Wijkstra vervolgt met:

The chances of applying for a job that truly fits you are much higher thanks to this A.I.

Niet volgens mijn ervaring, KIKI kreeg mijn LinkedIn profiel meerdere malen niet verwerkt. En hoe vaak denk je dat een werkzoeker met een LinkedIn profiel dat gaat proberen? Precies…

Als terzijde voor de stokoude recruiters onder mijn lezers, het eerste waar ik aan dacht toen ik KIKI las, was: IKKI, het nogal rebelse kindje van USG (tegenwoordig geassimileerd in Recruit, als ik me tenminste niet vergis). Oude tijden…

De homepage
De homepage van de werken-bij site van Zonneplan ziet er zo volgt uit:

Homepage Zonneplan werken-bij site
Homepage Zonneplan werken-bij site

De vier afdelingsafbeeldingen dobberen een beetje in het beeld heen en weer, tezamen met de indicatie van het aantal openstaande vacatures voor iedere afdeling. De focus van de homepage is op de twee knoppen Bekijk alle vacatures en Laat KIKI AI voor jou zoeken, waarbij de laatste knop pulserend oplicht on-mouseover. Blijkbaar wil Zonneplan dat ik hierop klik?

Waarom KIKI en AI met name moeten worden genoemd is mij volstrekt duister, of iets al dan niet AI is doet niet ter zake als het tenminste goed werkt. En welke werkzoeker interesseert het een fluit hoe Zonneplan haar eigen (?) AI-tool heeft genoemd.

KIKI AI
Ik klik maar eens op de knop Laat KIKI AI voor jou zoeken:

Zonneplan: KIKI AI startscherm
Zonneplan: KIKI AI startscherm

Ik krijg een soort romploze Wall-e (of een enkele contactdoos) te zien die zich netjes voorstelt en claimt mij te gaan helpen met het vinden van een vacature… Er zijn daarvoor twee mogelijkheden: Deel je LinkedIn profiel of Start met chatten. Ik kies de laatste:

Zonneplan: KIKI AI startscherm chatfunctie
Zonneplan: KIKI AI startscherm chatfunctie

Vraagt KIKI mij nou om mijn interesses en competenties met de hand in te vullen? Dat gaat bijzonder omslachtig worden en de inspanning lijkt me niet in verhouding tot het verwachte rendement. Ik schakel snel over naar Deel je LinkedIn profiel:

Zonneplan: KIKI AI startscherm LinkedIn profiel delen
Zonneplan: KIKI AI startscherm LinkedIn profiel delen

Ik krijg een vleiende boodschap te zien, waarbij Zonneplan aangeeft een aantal interessante mogelijkheden voor mij te hebben gevonden. De eerste vier resultaten worden aan de onderzijde van het scherm getoond. Hoopvol scroll ik naar beneden…:

Zonneplan: KIKI AI vacature zoekresultaatscherm
Zonneplan: KIKI AI vacature zoekresultaatscherm

Afstudeerstage Finance, Embedded engineer, Recruiter, Medewerker Debiteurenbeheer, etc., etc. Een volledig random verzameling van vacatures die uitsluitend op oveenkomstige keywords kan zijn samengesteld en verder niets anders. Wat een zooitje! Enige overeenkomst met mijn LinkedIn profiel berust uitsluitend op toeval…

Dit staat op gespannen voet met onderstaande claim to fame van Wijkstra:

the language model can understand connections within texts. ‘This means Kiki can also analyze which positions are suitable based on personal characteristics.’

Gezien de opgehoeste vacatures heeft Zonneplan deze functionaliteit uitstekend weten te verbergen. En dan is er ook nog dit:

Kiki looks far beyond simple keywords, adds Dennis Stolmeijer. ‘Instead of drawing from a traditional text database, the content from our CMS is translated into a vector database,’ says the Head of Development at Zonneplan. ‘This means that the data is converted into a format that can be directly understood by a language model, allowing the A.I. to deliver much more accurate and relevant results.’ In other words, he promises Kiki to look beyond just the literal job description.

‘This method ensures that search results are not only based on simple keywords but also on context and nuance, which leads to much more accurate and personalized job matching. This way, job seekers can find the right job at Zonneplan more quickly and effectively.’

Het is voor werkzoekenden natuurlijk volstrekt oninteressant of Zonneplan de zoekfunctie laat uitvoeren mbv. een vector database of door 1.000 pygmeeën. Het gaat erom dat de werkzoeker vacatures te zien krijgt die relevant zijn.

En dit zijn 32(!) van de in totaal 38 vacatures van Zonneplan! Wat heeft KIKI nou eigenlijk opgeleverd…? Ik ben ineens benieuwd welke vacatures mij niet zijn getoond en wat daarvan de reden was…

Nog wat laatste, losse flodders:

  • Zonneplan heeft in haar privacybeleid niets opgenomen over haar werkwijze met betrekking tot de data die zij van LinkedIn profielen verwerkt.
  • KIKI praat zowel in ik- als in de wij-modus wat knullig overkomt.

Slotopmerkingen
Zonneplan heeft iets met AI gedaan. En faalt op dit moment opzichtig als het om de beloftes gaat die Wijkstra en Stolmeijer doen. Want het zoekresultaat is een aanfluiting. Fundamenteler is de vraag waarom Zonneplan heeft gekozen voor een AI-gimmick om een amper noodzakelijke zoekfunctie te bieden. Innovatieve uitstraling is deel van het werkgever brand? Naar mijn mening is KIKI AI een slechte innovatie die ook nog eens volledig overbodig is binnen een site met minder dan, pak hem beet, 100 vacatures.

Resterende vragen
Ik heb als laatste nog een drietal vragen gesteld aan Wijkstra:

1. Naar aanleiding van het artikel in Totalent en een bezoek aan jullie (nieuwe?) werken-bij site heb ik een paar vragen voor je.
Allereerst deze quote van jou:
‘Scrolling through vacancies for hours, looking for a job that suits you? At Zonneplan, that’s no longer necessary,’
Nu heeft jullie werken-bij site 38 vacatures, ik zou heel erg mijn best moeten doen om hier meerdere uren aan te besteden. Een basale search-functie met relevante filters is dan al meer dan genoeg en zelfs dat zou op zich niet eens nodig zijn. Afgezien van het hot-and happening aspect, wat is de reden geweest om een AI functie in te zetten?

2. En deze quote vind ik ook opmerkelijk:
The chances of applying for a job that truly fits you are much higher thanks to this A.I.
Is dit wensdenken of is dit objectief vastgesteld door Zonneplan? Is er een kwalitatief betere match tussen sollicitant en vacatures sinds KIKI AI en is dat toe te wijzen aan de AI functie?

3. Wat was de aanleiding om tot een nieuwe/gewijzigde werken-bij site voor Zonneplan te komen? Ik zie dat het aantal HR medewerkers ten opzichte van het totaal aantal medewerkers vrij hoog is, heeft dat te maken met verloop of het moeilijk kunnen aantrekken van passende medewerkers?

Geef een reactie