Met Apollo.io ben ik aangekomen bij de 16e people aggregator van een reeks die tot ver voorbij de twintig people aggregators zal lopen. De oceaan waarin deze toepassingen rondzwemmen is bloedrood en zal ongetwijfeld zorgen voor een koude sanering in de komende jaren. Of een opname van de functionaliteit in applicant tracking systemen die het niet zo nauw met de privacy nemen (en daardoor hopelijk uit de EU wegblijven). Maar laat ik terugkeren naar het onderwerp van deze blogposting; Apollo.io.
Homepage Apollo.io
Zo ziet de homepage van Apollo er uit:
Het lijkt er op dat Apollo vooral gericht is op de salesfunctie, en met 275.000.000 profielen zijn de ontvangers van de sales functie naar mijn idee niet beperkt tot de VS. Daarover is helaas niet veel meer duidelijkheid te krijgen uit onderstaande breakdown van die 275 miljoen profielen:
Homepage Apollo.io, verbijzondering profielen
Apollo spreekt over 275 miljoen Global Contacts, dat geeft enige garantie dat we het hier inderdaad niet alleen over de VS hebben. Opvallend is dat Apollo maar liefst 2 miljoen contributors zegt te hebben, een gigantische hoeveelheid aan ‘mensen’? En natuurlijk wordt er gescraped, een activiteit die onder de AVG vrijwel altijd verboden is. En nu ik het toch over de AVG/GDPR heb, dit zegt Apollo over privacy:
De gemarkeerde tekst heeft er voor gezorgd dat ik me bijna in een taaitaai heb verslikt. Maar door de GDPR te noemen geeft Apollo.io in ieder geval haar ambitie weer, en die ambitie reikt dus duidelijk verder dan de VS, de EU is blijkbaar ook jachtterrein. In bovenstaand scherm is het prettig om te weten dat Apollo na een verzoek tot verwijdering ook haar best gaat doen om te voorkomen dat een profiel terug keert in de Apollo database. Jammer alleen dat Apollo niet aangeeft welke informatie hiervoor wordt bewaard.
In de privacy policy is onder meer dit te lezen:
For data subjects whose personal information is included in Apollo’s contributor database, this Privacy Policy is intended to provide you with information on who Apollo is, how you can opt-out of our database, and the potential outcomes of remaining in our database.
Als ik in de database van Apollo ben opgenomen (niet op mijn verzoek, maar gewoon, omdat Apollo dat wel een goed idee vond) ben ik dus een data subject. En als een data subject moet ik dus een opt-out inspanning doen om vervolgens verwijderd te kunnen worden. Het blijft de wereld op zijn kop.
En dan is er nog deze schoonheid:
Data retention: The data we process in providing the Service is non-sensitive personal data and not subject to any sector specific data retention requirements. We retain such personal data for as long as it is useful in our products […]
Ruim een jaar geleden (29 augustus 2023) kreeg Apollo.io unicorn status: Apollo.io Secures $100 Million Series D at $1.6B Valuation to Make World-Class Go-To-Market Accessible to All en dat betekent natuurlijk ook dat Apollo.io als een dolle moet gaan groeien. Ik ben benieuwd welke consequenties dat zal gaan hebben.
People aggregators zijn het nieuwe onkruid
Eerder verschenen in deze serie over people aggregatoren de volgende blog postings op RecruitmentMatters: