Vandaag aandacht voor people aggregator Zoominfo. En Zoominfo is er eentje van de 1ste generatie people aggregators, een partij die al in het eerste decennium van deze eeuw actief was. Medio 2007 besteedde ik aandacht aan Zoominfo, toendertijd vanwege de aangekondigde samenwerking met XING (toendertijd een LinkedIn wannabe, tegenwoordig een haperende vacaturesite). Zoominfo heeft alle verandingen niet alleen meegemaakt maar ook overleeft, en alleen daarom verdient het bedrijf een pluim. Dat ligt natuurlijk wat anders bij de grenzenloze databehoefte.
Zoominfo is alweer de 17e people aggregator die ik in deze reeks behandel, aan het eind van deze blog posting staan alle eerdere artikelen opgesomd.
Homepage Zoominfo
Dit is de homepage van Zoominfo:
Homepage Zoominfo
Zoominfo wil graag de Rolodex voor commerciële contacten zijn. In haar vroege dagen bestond de database met contactpersonen nog uit een magere 35 miljoen profielen, tegenwoordig doet Zoominfo er een zeer ferme schep bovenop:
Meer dan 600 miljoen persoonsprofielen, en daar moeten sociale media een belangrijke (voedende) rol in spelen, ook al geeft Zoominfo daar niets over prijs.
Wel geeft Zoominfo mogelijkheden voor een opt-out, maar dat is het bekende paard achter de wagen spannen. Mijn profiel wordt ongevraagd gescrapet en aan de hele wereld aangeboden, maar als ik ontdek dat dat gebeurt moet ik een opt-out indienen om mijzelf te laten verwijderen uit de Zoominfo database. De wereld op zijn kop, maar er wordt heel krampachtig gedaan alsof Zoominfo de ridder op het witte paard is.
People aggregators zijn het nieuwe onkruid
Eerder verschenen in deze serie over people aggregatoren de volgende blog postings op RecruitmentMatters: