Een AI toepassing die ieder persbericht naar eerlijke taal kan omzetten

Monster mascotteGisteren verscheen een berichtje op LinkedIn van de voormalig Managing Director Europe van Monster (2020 – 2024) waarin hij zijn vertrek bij Monster meldde. En in zijn berichtje stond onder meer deze alinea:

I’m proud of the transformation we achieved in Europe, transitioning Monster into a performance-based product organization. We completely restructured our approach, fostering cross-functional collaboration to deliver optimal results for our customers. This shift not only revitalized the Monster platform but also attracted many large customers back, showcasing the power of our innovative performance products.

Voor de oppervlakkige lezer klinkt dit als een succesverhaal, en misschien is dat het ook wel. Maar volgens de jaarverslagen van Randstad is dit de omzetontwikkeling van Monster in de jaren dat de vacaturesite onderdeel was van Randstad:

2017: Monster sales was down by 16%.

2018: Monster, our online recruitment platform, saw a double-digit revenue decline.

2019: Monster, our online talent recruitment platform, experienced another year of double-digit revenue decline.

2020: Monster, our online talent recruitment platform, experienced double-digit revenue decline.

2021: Monster, our online talent recruitment platform, experienced low single-digit revenue decline for the year.

2022: Monster, our online talent recruitment platform, experienced low-single-digit revenue decline year-on-year.

2023: Monster, our online talent recruitment platform, experienced a 12% revenue decline year-on-year.

Voor 2024 staat er waarschijnlijk wederom een double-digit revenue decline op de rol, met een omzet over de eerste drie maanden van slechts EUR 109 miljoen (in 2008 was de omzet van Monster nog $1,3 miljard…).

Ik heb grote moeite om bovenstaand succesverhaal (suggestie van groei) te combineren  met de jaarlijkse omzetkrimp. Op bedrijfsniveau zie je een dergelijke dissociatie natuurlijk bij zo’n beetje elke voorlichting/marketing uiting; wat te denken van dit braaksel over de samensmelting van Monster en CareerBuilder:

The combination of Monster and CareerBuilder brings together two strong, trusted and complementary brands to create a job board with greater scale and reach. As the world of work continues to evolve, this combination will allow both businesses to benefit from shared resources and solutions to deliver greater value and opportunities to both talent and employers. Together, both companies can more effectively respond to prevailing trends in the market to deliver enhanced growth.

Deliver enhanced growth… Monster heeft in de voorafgaande zeven jaren (onder de vlag van Randstad) uitsluitend omzetverlies laten zien… Wie laat dergelijke onzin uit zijn/haar/x pen vloeien zonder hoogrode konen te krijgen? Inderdaad, marketeers of persvoorlichters wiens DNA de genen voor schaamte mist. Waarmee liegen tot kunstvorm en verdienmodel is verheven…

Kunnen de AI fat brains misschien een oplossing in elkaar knutselen waarmee je ieder persbericht (of persoonlijke uiting bedoeld als persbericht) door een toepassing kan halen die het omzet in eerlijke taal. Als voorbeeld van hoe dat er uit moet gaan zien hierbij de omzetting van bovenstaand berichtje:

The combination of Monster and CareerBuilder brings together two struggling brands. The combination will allow both business to benefit from shared resources and products/solutions to cross-sell to existing customers and (hopefully) attract new customers.

Dat zou het leven een stuk duidelijker en daarmee eenvoudiger maken. En ook nog eens de vakgebieden marketing en voorlichting overbodig maken. En daarmee zou de AI toepassing daarna meteen weer naar de prullenbak worden verwezen. Win –win – win!

Geef een reactie

2 Comments