De grote uitzenders vergeleken: Q3 2024

BedrijfsresultaatDe grote uitzenders hebben allen hun kwartaalcijfers gepubliceerd, en daarmee ligt het derde kwartaal van 2024 definitief achter ons. Met de kwartaalcijfers in de hand kan een ‘gedetailleerd’ kijkje in de achteruitkijkspiegel worden gedaan en kan een vergelijking worden gemaakt van de performance van de grootste uitzenders van vandaag: Randstad, Adecco en Manpower.

De uitzenders laten onder meer veranderingen zien op de volgende parameters:

1. Bruto omzet
2. Bruto marge

De voortschrijdende jaarresultaten van de uitzendreuzen zijn niet om over naar huis te schrijven, de bruto omzet van de drie uitzenders gezamenlijk is met 4,5% gedaald ten opzichte van Q3 2023, de bruto marge is met meer dan 3,7% gekrompen. Beide indicatoren staan dus duidelijk in het rood ten opzichte van een jaar geleden…

En dan nu de broodnodige details…

Verandering omzet
Om de omzetvolumes met elkaar te kunnen vergelijken heb ik ervoor gekozen om de procentuele verandering van de voortschrijdende jaaromzet sinds het eerste kwartaal 2008 (het jaar waarin de gouden bergen wegsmolten en de financiële crisis in de tweede helft van het jaar toesloeg) te tonen, waarbij de jaaromzet over 2007 als vertrekpunt (= 0%) is genomen.

Dat levert de volgende grafiek op:
%verandering omzet (2007 =0%) op basis van voortschrijdende omzet op jaarbasis, Q1 2007 – Q3 2024
%verandering omzet (2007 =0%) op basis van voortschrijdende omzet op jaarbasis, Q1 2007 – Q3 2024

Dat uitzenders in het algemeen zeer crisisgevoelig zijn, blijkt duidelijk uit bovenstaande grafiek. De financiële crisis en het langdurig herstel zijn goed zichtbaar (met name in de trendlijnen van Randstad en in mindere mate Adecco, de trendlijn van Manpower laat de recessies duidelijk zien), evenals de economische boom die daarop volgde. Aansluitend is daar de ineenzakking als gevolg van de COVID pandemie en het daarop volgende, zeer krachtige herstel. Randstad (7 kwartalen) en Manpower (10 kwartalen) zitten sinds meer dan 2 jaar in een krimpfase en ook bij Adecco is de krimp (5 kwartalen) goed zichtbaar. En daarmee geeft de uitzendwereld een ondubbelzinnige recessie-waarschuwing af.

Randstad ligt wat betreft omzetgroei nog altijd mijlenver voor op haar concurrentie, en ook in absolute zin staat er geen maat op het bedrijf. Adecco kruipt de laatste kwartalen wel duidelijk dichterbij; de uitzender krimpt tenslotte duidelijk minder hard dan Randstad. Ondertussen ligt de kwartaalomzet zo’n EUR 300 miljoen uit elkaar; EUR 5.7 miljard voor Adecco versus EUR 6.0 miljard voor Randstad. Manpower komt niet in de buurt van de twee concurrenten (USD 4.5 miljard) en heeft sinds de financïële crisis geen groei laten zien. Ten opzichte van haar concurrenten lijkt Manpower in een wel heel kwetsbare positie terecht te zijn gekomen. Hebben de grote twee geen honger meer? Of is het huidige economische en politieke klimaat iets te volatiel? Zou Recruit wel honger hebben?

Randstad blijft in de komende jaren waarschijnlijk wel buiten bereik van de andere twee grote uitzenders. Als we de ontwikkeling van de afgelopen jaren in ogenschouw nemen, dan is de dominantie van Randstad ondubbelzinnig. Het bedrijf heeft zich sinds het einde van de financiële crisis stormachtig ontwikkeld en staat op eenzame hoogte. Adecco laat zien over uithoudingsvermogen te beschikken maar kijkt op dit moment nog tegen een behoorlijke achterstand aan. Manpower doet in dit geweld niet mee en dreigt daarmee een moeilijke tijd tegemoet te gaan. Het bedrijf heeft in de afgelopen jaren geen antwoord gehad op de ontwikkelingen die met name Randstad maar ook Adecco hebben laten zien.

Overigens heeft het tumultueuze tweetal Chad & Cheese in een vergelijking tussen Bullhorn (koper Textkernel en Randstad (verkoper Monster) hun centjes op Bullhorn gezet en Randstad al verliezer aangemerkt. In hoeverre hier enige aandacht aan moet worden gegeven, is echter dubieus aangezien Joel Cheesman het hoofdkantoor van Randstad in Duitsland plaatste… Of komt dit door Engelse voetbalfans die graag zingen dat Holland is just a little town in Germany. Hun gelijk overstijgt het voetbal…

Verandering brutomarge
Naast de omzetontwikkeling is het natuurlijk buitengewoon interessant om te zien hoe de brutomarge van de uitzenders zich over dezelfde periode heeft ontwikkeld. Om een goede vergelijking met de omzetontwikkeling mogelijk te maken heb ik er ook hier voor gekozen om de procentuele veranderingen sinds het eerste kwartaal 2008 te tonen, waarbij de brutomarge over 2007 als vertrekpunt (= 0%) is genomen:
%verandering brutomarge (2007 =0%) op basis van voortschrijdende brutomarge op jaarbasis, Q1 2007 – Q3 2024
%verandering brutomarge (2007 =0%) op basis van voortschrijdende brutomarge op jaarbasis, Q1 2007 – Q3 2024

Een volstrekt ander beeld dan bij de ontwikkeling van de omzet, zoveel is zeker. Ook hier is in de afgelopen kwartalen uitsluitend krimp te noteren, maar ook hier zijn grote verschillen zichtbaar.

Adecco was, is en blijft de absolute bovenbaas als het om de brutomarge gaat. Randstad is het afgelopen jaar boven de nullijn uitgekomen, maar is met de resultaten sinds Q1 van 2024 weer onder deze lijn gedoken. Randstad’s prestatie steekt zeer schril af bij die van Adecco, hoewel laatstgenoemde wel een duikvlucht laat zien in haar trendlijn voor de brutomarge.
Voor Manpower is er sinds het begin van de financiële criris nog altijd geen kwartaal geweest waarin de ontwikkeling van de brutomarge hoger is geweest dan vóór de financiële crisis.

Absolute brutomarges
Als laatste ook nog een overzicht van de feitelijke brutomarges van de uitzenders:
Voortschrijdende brutomarge (2007 =0%) op jaarbasis, Q2 2007 – Q3 2024
Voortschrijdende brutomarge (2007 =0%) op jaarbasis, Q2 2007 – Q3 2024

Manpower heeft zich in het begin van de financiële crisis in negatieve zin losgejubeld van de andere twee uitzendreuzen en is ze vervolgens volledig uit het oog verloren. Maar ere wie ere toekomt, want sinds 2021 groeit de brutomarge van Manpower duidelijk harder dan die van de andere twee grootmachten. Althans, tot Q2 2023. En helaas zet deze ontwikkeling zich ook door in Q4 van 2023 en in het eerste drie kwartalen van 2024. Manpower is haar mojo duidelijk kwijt.

Randstad en Adecco bevinden zich sinds de financiële crisis in een innige verstrengeling waarbij dan weer de ene en dan weer de andere uitzendreus licht de boventoon voert. In het afgelopen kwartaal is de brutomarge vrijwel identiek (19,4% voor Adecco, 19,5% voor Randstad). Maar voor het vierde kwartaal op rij voert Randstad de boventoon, zij het met een zeer kleink verschil (0,3% op basis van het voortschrijdende brutomarge op jaarbasis). De CFO’s van beide bedrijven doen vast hun uiterste best om zo creatief mogelijk met de werkelijkheid om te gaan,

Tot over een kwartaal!

Geef een reactie