Het is goed mogelijk dat tenminste één van de twee namen uit de titel geen belletje(s) doet/n rinkelen, voor mij was Seiza een grote onbekende, maar Adzuna is ondertussen wel een household name in recruitmentland. Een vacature-aggregator met haar wieg (in 2011) in de UK en met ondertussen een ferme internationale presence.
Gelukkig helpt Doug Monro (CEO Adzuna) de witte vlek die Seiza is, weg te nemen:
If you don’t know Seiza, it’s a business – originally founded as Work4Labs – that helps hundreds of companies to find candidates for their jobs on social media, and then engage those jobseekers and turn them into hires.v
Voor de goede orde, de vetgedrukte bedrijfsnaam Work4Labs is een oude bekende, als in zeker 12 jaar oud. Maar voordat ik daar aandacht aan besteed, eerst nog iets meer over de overname van Seiza, of wat dit gaat betekenen vooe Adzuna:
Together our customers can – from today – access an audience of over 4 billion active and passive candidates, getting their brand in front of those hard to reach frontline candidates on platforms like Instagram, Facebook and Tiktok – as well as the tens of millions a month searching on Adzuna. We’re the only job search engine offering classic sponsored jobs and social media together. We’re calling it ‘full funnel recruitment’.
This means giving jobseekers access to every job, and employers access to an audience of 4+ BILLION that includes both active jobseekers and passive candidates (, ’ ** ** ).
En dan nog deze mededeling van Monroe:
This deal is the combination of two already profitable companies to drive growth – so no layoffs, only upside here – too rare in the current environment!
Dat is zeker een goed bericht voor alle medewerkers van beide bedrijven.
Tot zover de actualiteit. Nu het grijze verleden. Want de naam Work4Labs brengt onverbiddelijk de naam Branchout naar boven. En laat ik meteen duidelijk maken dat de enige gelijkenis tussen Work4Labs en Branchout hun werkterrein is: Facebook. Het ‘LinkedIn kloontje op Facebook’ Branchout is ondertussen allang dood en begraven, Work4Labs is, althans volgens Monro, de schepper van Seiza. Maar Work4Labs is (of was) meer dan dat. In de vroege 2010’s was daar een multiposting toepassing die uiteindelijk door SAP/Success Factors werd overgenomen, een vacaturesite op Facebook, de participatie in het onzalige Social Jobs Partnership van Facebook. Oftewel, Work4Labs/Seiza heeft behoorlijke wortels binnen het recruitmentdomein, en dan vooral recruitment in combinatie met socials.