LinkedIn is een slechte verliezer

Logo DPCDe Ierse privacy waakhond publiceerde op 24 oktober het volgende bericht:

The Irish Data Protection Commission (DPC) has today announced its final decision following an inquiry into LinkedIn Ireland Unlimited Company (LinkedIn). The inquiry examined LinkedIn’s processing of personal data for the purposes of behavioural analysis and targeted advertising of users who have created LinkedIn profiles (members). The decision concerns the lawfulness, fairness and transparency of this processing. The decision includes:

  1. a reprimand,
  2. an order for LinkedIn to bring its processing into compliance, and
  3. administrative fines totalling €310 million.

Inhoudelijk worden er heel wat GDPR/AVG regels overtreden, maar in essentie gaat het om het volgende:

the consent obtained by LinkedIn was not freely given, sufficiently informed or specific, or unambiguous.

LinkedIn’s interests were overridden by the interests and fundamental rights and freedoms of data subjects.

Voor de goede verstaander, een data subject is een mens. Dat u het maar weet.

LinkedIn heeft geprobeerd meer geld uit haar “members” geperst zonder haar “members” daar vriendelijk om te vragen. Foei! En een dure foei ook nog eens.

Als je nu denkt dat LinkedIn met het schaamrood op de kaken haar excuses aan haar “members” aanbiedt dan kom je bedrogen uit. Dit is het uiterst zuinige bericht van LinkedIn naar aanleiding van bovenstaande publicatie van de DPC:

Today the Irish Data Protection Commission (IDPC) reached a final decision on claims from 2018 about some of our digital advertising efforts in the EU. While we believe we have been in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR), we are working to ensure our ad practices meet this decision by the IDPC’s deadline.

Er staat niet in dat LinkedIn zich jegens haar warme vlees “members” zal verontschuldigen en voortaan alleen nog maar na expliciete, enkelvoudige en toegankelijke toestemming nog iets met de profielen van haar “members” zal doen. Niets van dat al. Als de dienst gratis is dan ben jij het product. Dat is ongetwijfeld nog altijd de grondhouding van LinkedIn. Zoals ook blijkt uit onderstaand bericht dat ik vandaag ontving.

image

Als je het niet zou weten was dit een bericht dat je met schouderophalen zou hebben gelezen. Waar gaat dit nou over? En als je echt geinteresseerd zou zijn dan had je op het onduidelijke Meer informatie geklikt:

image

Het is prachtig om deze zin met aandacht te lezen:

In the weeks prior to January 22, 2025, these members will be asked to consent (or opt-in) to the use of certain data where the legal basis used to be legitimate interest (and members could opt-out)

Tussen haakjes wordt aangegeven dat “members” ook een opt-out kunnen doen. Een fatsoenlijke zin was als volgt geweest:

In the weeks prior to January 22, 2025, these members will be asked to consent (or opt-in) or withold consent (opt-out) to the use of certain data where the legal basis used to be legitimate interest

Het is bijzonder kinderachtig van LinkedIn om de zinsconstructie zodanig te maken dat opt-out helemaal los komt staan. En hopen ze daarmee minder opt-outs te krijgen? Het gaat tenslotte om de omzet…

Verder gaat LinkedIn vragen of “members” het goed vinden dat LinkedIn het volgende doet:

Data we infer about your age range, gender, your interests and traits, and inferred location (from an observed IP address), and  

Data we observe or infer about your activity on LinkedIn services.

Ik ben heel benieuwd met welke verklaring LinkedIn gaat komen om dit aannemelijk te maken voor “members”. En is dit profiling? Volgens mij wel…

Geef een reactie