Er is sinds de aankondiging van het faillissement van CareerBuilder + Monster het nodige gezegd en geschreven over de wijze waarop Apollo en Randstad zijn omgegaan met de medewerkers die als een gevolg van het faillissement moeten vertrekken. En dat is meer dan terecht, want beide aandeelhouders zijn bijzonder bruut omgegaan met wat zij blijkbaar beschouwen als gerechtvaardigde collateral damage.
Maar er is een onderdeel van het faillissement en de daarop volgende gedeeltelijke doorstart via BOLD waar ik nog niets over heb gehoord: de cv-databases van CareerBuilder + Monster. Ik zeg databases omdat ik vermoed dat er geen sprake is van één centrale cv-database, maar in essentie maakt dat niet veel uit. Wat wel uitmaakt is hoe BOLD hiermee om zal gaan.
Ter kennismaking, dit is BOLD in enkele cijfers: ![]()
Homepage detail – BOLD
Geen kleine rakkker dus, dat BOLD. En dit zijn de job seeker facing brands van BOLD:![]()
Homepage detail, 2 – BOLD
Kijk eens aan! Met Zety blijkt BOLD ook een werknemerstool met een snufje AI te bezitten. Een extra reden om mijn serie over dit soort toepassingen weer eens te vervolgen. Als het maar eens wat rustiger zou worden op andere fronten…
Maar terug naar het onderwerp: cv-databases. Als ik via monsterboard.nl naar de homepage van monsterboard denk te navigeren kom ik op onderstaande pagina uit:![]()
Homepage – Monster/LiveCareer
Ik kom ook op bovenstaande pagina uit als ik CareerBuilder.com invoer. Feitelijk zit ik nu op de LiveCareer website die voor de gelegenheid ook helemaal in het Nederlands is getransformeerd. Het lijkt me verstand om als eerste maar eens te vragen aan LiveCareer om mijn gegevens te laten verwijderen. Daarvoor ga ik naar de contactpagina:
Eens kijken of, en zo ja wanneer, ik hier een bevredigende reactie op krijg. Zoekend naar meer aanknopingspunten kwam ik op een onderstaande pagina met veelgestelde vragen over de AVG:
![]()
Veel gestelde vragen AVG, detail – BOLD
Maar als ik dan op de AVG link klik, krijg ik dit te zien:![]()
Inlogpagina – LiveCareer
Maar ik heb geen account bij LiveCareer, wel bij Monster(board) en CareerBuilder. Wat nu?
Zou BOLD de persoonsgegevens van CareerBuilder en van Monster(board) in één grote pot van BOLD hebben gestort? En heeft die pot hetzelfde verwerkingsdoel als wat Careerbuilder en Monster(board) hadden? En kan BOLD gebruik maken van de oorspronkelijke rechtsgrondslag van Monster en/of CareerBuilder? Hoewel ‘gerechtvaardigd belang’ een mogelijke rechtsgrondslag is, zal het moeilijk zijn voor BOND om aan te tonen dat hun belang zwaarder weegt dan de privacybelangen van de betrokkenen, vooral gezien de gevoeligheid van cv-gegevens en het feit dat de betrokkenen geen directe relatie meer hebben met de failliete bedrijven.En heeft BOLD anders alle EU-ingezetenen om toestemming hebben gevraagd? BOND zou een duidelijke, begrijpelijke verklaring moeten sturen naar de betrokkenen waarin staat wie ze zijn, wat ze met de gegevens willen doen, en hen de expliciete keuze moeten geven om al dan niet toestemming te geven. Zonder die toestemming mag BOND de gegevens niet verder verwerken.
Zal ik een tip bij de Autoriteit Persoonsgegevens achterlaten? Geintje…
