Filty is een vreemde eend in de bijt van de werkzoekerstooltjes met een snuf(je) AI. Filty is namelijk een brainfart van Jooble, en Jooble is een vacature aggregator (die haar knopen telt en daarom een werkzoekerstooltje lanceert). Ik heb hier gisteren al iets over geschreven, maar ‘dankzij’ Cloudflare kon ik Fitly niet testen. Gelukkig is Cloudflare vandaag opgetrokken en kan ik mijn belofte van dinsdag gestand doen. Wat overigens geen onverdeeld genoegen was. Maar ik loop op de zaak vooruit. Ik klik in het persbericht van Jooble op de Fitly link en krijg vervolgens dit te zien:
![]()
“Homepage”/start questionnaire – Fitly
Geen vriendelijke introductie, geen uitleg, geen voordelen maar gewoon van start met een uitvraag. Fitly stelt dat het een 1 minute quiz is, maar dat moet je met een korrel zout nemen. De teller in de rechterbovenhoek geeft al een hint dat het wel iets langer kan duren, ik moet me blijkbaar door een lijst van 33 schermen heenwerken. En 33 schermen binnen 1 minuut doorlopen is natuurlijk weinig realistisch. Maar goed, ik vind het geen probleem om wat tijd te besteden als ik op die manier kan uitvinden waarom ik geen reacties op mijn sollicitaties ontvang. Ik kies mijn gender krijg de volgende vraag van Fitly:
![]()
Scherm 2 questionnaire – Fitly
Kies en klik:
![]()
Scherm 3 questionnaire – Fitly
O wat fijn, even een promo voor Fitly ertussendoor rammen. Het kwaad dat marketing heet… Continue:
![]()
Scherm 4 questionnaire – Fitly
Vervolgens wordt er van alles gevraagd over de hopeloosheid van mijn zoektocht naar banen, onderbroken door verder droefmakende Filty marketing boodschappen, zoals deze:
![]()
Scherm 7 questionnaire – Fitly
En deze:
![]()
Scherm 11 questionnaire – Fitly
En deze:
![]()
Scherm 11 questionnaire – Fitly
En deze:
![]()
Scherm 21 questionnaire – Fitly
Ik ben ondertussen klinisch-depressief geworden van de vragen en de merkwaardige marketing boodschappen maar het lijkt dat er licht schijnt aan het eind van de mentale tunnel:
![]()
Scherm 21 questionnaire – Fitly
Eindelijk wat positieve input! In de volgende schermen moet ik de functie van mijn droombaan ingeven, inclusief wat aanhangend vocht (ervaring, hierarchisch niveau, werklocatie, etc) en daar rolt het volgende lijstje uit:
![]()
Scherm 30 questionnaire – Fitly
Uitgeput maar toch weer hoopvol klik ik op de knop Continue:
![]()
Scherm 31 questionnaire – Fitly
De spanning neemt toe. Ik voor een burner e-mail account toe en klik op Continue:
![]()
Scherm 32 questionnaire – Fitly
Kijk eens aan, eindelijk een positieve marketing boodschap van Fitly. Mijn response rate wordt verviervoudigd! Wat knap dat Fitly dat zo precies kan uitrekenen. En ook zo bijzonder dat het niet in een rechte lijn gaat maar in een vriendelijk, meerkleurig wiebellijntje!! Ik kan niet wachten en klik op Continue:
![]()
Scherm 33 questionnaire – Fitly
KRAK! Ik heb me door 33 schermen heengeworsteld om in het laatste scherm genaaid te worden door Fitly. Wat stond er ook alweer twee schermen eerder:
Save your results and get instant access to your full joblist
Niet dus… Stelletje bedriegers. En ik ga geen $ uitgeven zonder een resultaat te zien (Full disclosure: ook na een resultaat zal ik geen $ uitgeven)
