Boston Consulting Group heeft gisteren een interessante whitepaper uitgegegeven; genaamd: Creating People Advantage in Times of Crisis: How to Address HR Challenges in the Recession.
De whitepaper is geschreven in samenwerking met de European Association for People Management (EAPM) en gaat over de problemen en kansen van HR tijdens een recessie. Met een aantal waardevolle resultaten
Zoals bijvoorbeeld onderstaande matrix:
De matrix geeft aan hoe HR executives in de verschillende landen omgaan met de crisis. Met zeer opvallende verschillen per land.
Het reduceren van recruitmentinspanningen is weliswaar groot in alle landen; maar de UK is zeer aggresief in vergelijking met de andere landen.
En omdat Nederland het land met het hoogste percentage uitzendkrachten is, is het geen wonder dat wij verreweg het hoogste percentage scoren bij het ontslaan van tijdelijk personeel.
Maar wat ik extreem opvallend (en nogal triest) vind is dat de performance van medewerkers een zeer beperkte rol speelt in hun toekomst bij een bedrijf tijdens een recessie. Hoewel Nederland het dan nog redelijk doet is het nog altijd minder dan 50%. Onvoorstelbaar!
Er is aanzienlijk meer informatie te vinden in de whitepaper. Lezen dus!
Marc Drees
says:@Marco:
Helemaal waar, ik ben daar ook enorm van geschrokken. Waarbij overigens op veel teveel terreinen een dergelijk gat bestaat. Wat te denken van interne/externe communicatie of employee engagement?
Dit rapport is nog slechts de samenvatting; het volledige rapport wordt op het congres in juni gepresenteerd. En gezien de kwaliteit van deze whitepaper ben ik meer dan benieuwd naar het volledige rapport.
Marco Hendrikse
says:@Marc: ik heb deze whitepaper ook gelezen. En inderdaad, interessant!
Waar ik mij over verbaas cq zorgen over maak is het enorme gat dat zit tussen het belang van een goeie personeelsplanning en de vaardigheid / capaciteit om dit te doen. En daar begint het toch allemaal mee. Organisaties zullen eerst goed in kaart moeten hebben hoeveel personeel ze nodig hebben en welke vaardigheden en kennis dit personeel dan nodig heeft. Maar als je dat niet of niet goed in kaart kunt brengen, blijf je ad hoc reageren. En natuurlijk is flexibiliteit goed, maar achter de feiten aanhollen zeker niet!