JobThread is een Amerikaanse vacature multiposting service. Hoewel ze zichzelf een ad network for jobs noemen. Feit blijft dat ze vacatures naar meerdere sites sturen.
Maar JobThread heeft een bijzonder business model. Voor een multiposter wel te verstaan. Want in tegenstelling tot het standaard abonnementsmodel gebruikt JobThread een pay-per-view model.
En dat is toch wel aardig; vooral omdat JobThread ook op allerlei niche sites staat. Met als marketing spin dat ze hiermee gericht de juiste doelgroep weten te bereiken. Van passieve werkzoekers uiteraad. Zucht…
Als gebruiker kies je het type kandidaat wat je wenst te bereiken; en op basis van die keuze bepaalt JobThread waar jouw vacature wordt geplaatst. En dat zijn een serie niche sites, waaronder een groot aantal weblogs. Daarnaast kan je als gebruiker kiezen voor gratis ‘vacaturesites’ zoals bijvoorbeeld Indeed, SimplyHired en Oodle.
En dat alles kost $ 0,49 per view. Waarbij je een maximum aantal views in kan stellen. Views zeggen natuurlijk nog altijd niets; kijkers zijn tenslotte nog geen kopers. Maar het is in ieder geval een passender model dan het vooraf betalen voor de plaatsing van een vacature; ongeacht of er ook maar iemand naar zal kijken.
Het business model is interessant voor bedrijven met kleine volumes aan vacatures; en welk bedrijf is dat tegenwoordig niet… Voor grotere volumes is een abonnementsmodel voordeliger; vooral vanwege de hogere kortingen die multiposters op de kosten per posting bieden.
Net als bij vacaturesites moeten we bij multiposters natuurlijk uiteindelijk toe naar een business model op basis van gekwalificeerde reacties. Want alleen die reacties zijn vanuit het perspectief van de werkgever relevant.
Desondanks is het model van JobThread een stapje in de goede richting.