We zien jaarlijks verschillende staatjes van favoriete werkgevers, maar hoe vergaat het verschillende favoriete werkgevers eigenlijk in de tijd? Een interessante vraag die ik aan Intelligence Group heb voorgelegd. Met een al even interessante uitkomst:
AGO: top 5 favoriete werkgevers, van 2005 – 2009
Met andere woorden, die top 5 van favoriete werkgevers is behoorlijk stabiel, met uitzondering van ABN Amro. Dat bedrijf maakte een enorme duikeling als gevolg van de overname en opsplitsing. En lijkt zich nu weer een klein beetje te herstellen.
De overige top 5 bedrijven lijken een abonnement op de topposities in deze ranglijst te hebben, waarbij de gestage klim van Rabobank naar de Olympus het meest opvalt. Verder is de aanwezigheid van de politie bijzonder; als enige overheidsdienst en met een slechte financiele honorering is deze organisatie desondanks zeer populair.
Philips is de afgelopen jaren steeds minder populair geworden en ondertussen afgezakt naar de derde plaats. Is techniek niet langer interessant genoeg? Twijfelachtig, gezien de opkomst van Shell. Maar misschien heeft hun ‘groene’ imago hier een bijdrage aan geleverd.
De top 20
De top 20 van favoriete werkgevers ziet er als volgt uit:
Gedurende de meetperiode zijn dit de grootste stijgers en dalers:
- Grootste stijgers zijn Ikea (van plaats 57 in 2005 naar plaats 20 in 2009) en de Nederlandse Spoorwegen (van 23 naar 9). Als die treinen nou ook nog eens op tijd zouden rijden…
- Grootste dalers zijn ABN Amro ( van 5 naar 11), KPN (van 8 naar 15) en Microsoft (van 10 naar 18).
Verder is de overheid massaal vertegenwoordigd in de top 20 met Politie, Het Rijk, Defensie, Belastingdienst, Rijkswaterstaat, Justitie, Brandweer en GGZ. Er zijn blijkbaar nog altijd heel veel werkzoekers die vastigheid prefereren boven het bedrijfsleven.
Technische verantwoording
De cijfers zijn afkomstig van het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO) van Intelligence Group. Het AGO is een continu onderzoek dat sinds 2003 maandelijks afgenomen wordt onder ongeveer 4.000 unieke respondenten per kwartaal. Hierbij wordt onder meer gevraagd waar men het liefst zou willen werken.
Sandor
says:@dirk: mijn vraag was meer bedoeld om de algehele trend in de top 20 te duiden niet specifiek op Rabo gericht. Denk zelfs dat Rabo een van de sterkste en inhoudelijk meest verdiende employerbrands van Nederland heeft.
Dirk Goossens
says:@Sandor: Rabo voert duurzaam werkgevers- en opdrachtgeversschap hoog in het vaandel en past dit ook toe op het management. Volgens is Rabo op eigen kracht bovenaan terechtgekomen.
Sandor
says:@marc. Zouden we kunnen stellen dat ondanks alle mooie bespiegelingen over uitdaging in werk, zelfontplooiing, bijdrage aan de maatschappij leveren etc. het eigenlijk maar om 1 ding gaat om favoriete werkgever te worden namelijk; baanzekerheid?