Vacaturesites geven kapitalen uit om hoog in de zoekresultaten op Google terecht te komen. De eigen site wordt zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt voor de spiders van Google: Search Engine Optimization (SEO). En omdat het altijd nog ‘beter’ kan pompen vacaturesites ook nog eens tonnen richting sponsored links; om zo boven of rechts van de organische zoekresultaten in Google terecht te komen: Search Engine Marketing (SEM).
Ik heb geen hoge pet op van de huidige generatie vacaturesites. Maar ik geloof niet dat ze zakelijk achterlijk gedrag vertonen. En dat is precies wat Intelligence Group vandaag beweert met de publicatie van haar jaarlijkse ranglijst van vacaturesites (zie het persbericht en het Top 50 overzicht van Intelligence Group).
Volgens Intelligence Group hebben de grote drie vacaturesites (Monsterboard, Werk.nl en Nationale Vacaturebank) gezamenlijk een marktaandeel van bijna 40%. En op meer dan respectabele afstand komt Google voorbij hinkepoten met … 1,9%.
Dan nu even een korte reality check. Zou ik als grote vacaturesite ook maar één (1) € uitgeven aan een site die door slechts 1,9% van de potentiële banenzoekers wordt genoemd als een locatie waar men naar toe gaat om banen te zoeken? Natuurlijk niet! Wat een baarlijke nonsens.
Vacaturesites weten al sinds tijden wat Intelligence Group ondanks al haar onderzoek blijkbaar nog steeds niet heeft kunnen ontdekken. Google deelt de lakens uit als het om bezoekers gaat. En niemand anders.
2 Comments