Wat denk je als je deze tweet leest? Ik weet in ieder geval wat ik dacht: StepStone (in de persoon van de Nederlandse directeur Gijs Bos) geeft mij de garantie dat als ik een vacature op hun site plaats dat ik dan een goede kandidaat zal vinden.
Maar… dat kan toch helemaal niet? Of gaat StepStone net als Monsterboard en Nationale Vacaturebank actief op zoek naar kandidaten door de eigen klanten een oor aan te naaien? Maar dat kost me dan weer extra geld; en dan nog kan StepStone toch nooit garanderen dat ze de vacature kunnen invullen? Stel nou dat ik vraag om een diepzeeduiker die het lek in de Golf van Mexico moet dichten…
Maar de tweet bevat ook een link, en als ik daar op klik, krijg ik het volgende te zien:
Tja, dat is toch ineens heel andere koek. Want die resultaatgarantie is een garantie op een minimum aantal views! Om precies te zijn minimaal 350 views… Fijn om te weten, maar als werkgever met een openstaande vacature definieer ik resultaat toch op een totaal andere manier.
En wat heb ik aan dat doekje voor het bloeden: Behaalt u geen goed resultaat, dan krijgt u gratis nog een vacature? Helemaal niets natuurlijk. Twee keer een goed resultaat volgens StepStone, maar nog steeds geen ingevulde vacature. Laat maar zitten…
gijs bos
says:@Marc: wat je daar aan hebt is heel simpel. Je bent zeker dat er een heleboel kandidaten zijn die gegarandeerd de jouw openstaande vacature bekijken. Die beslissing nemen die kandidaten op basis van de vacature titel + de locatie van de functie + naam en logo van jouw bedrijf.
Dat is inderdaad geen garantie dat je de vacature invult. Maar dat kan in NL niemand voor 445 euro voor een HBO/WO functie.
Marc Drees
says:@Gijs:
Dat hoef je mij niet te vertellen natuurlijk. Het gaat om al die arme werkgevers die zich hebben laten verleiden tot het plaatsen van een vacature (plus 1 gratis) op Stepstone voor de nodige Euro’s in de verwachting van een ‘gegarandeerd resultaat’. Wat dus niet meer is dan het aantal kijkers. Tja… leuk hoor, maar wat heb ik daar precies aan als werkgever?
Gijs Bos
says:@marc: dank voor het uitlichten van deze actie van StepStone. Als je 100% zeker wilt zijn dat je alleen betaalt als je iemand aanneemt, dan moet je een werving-en-selectieburo inschakelen dat op no-cure-no-pay werkt. Voor die diepzeeduiker ben je dan vele duizenden euro’s kwijt. Je kan ook StepStone inschakelen. Volgens mij werf je dan in veruit de meeste gevallen diezelfde kandidaat een stuk voordeliger.
@mark: ik hoef zelf die vacatures niet te bezoeken, dat doen de actief zoekende bezoekers van StepStone wel, of de bezoekers van onze exclusieve partners zoals het financieele dagblad.
Mark
says:Gijs is straks de hele dag druk met het 350x bezoeken van alle vacatures 😉
Marc Drees
says:Ben je gek, daar zijn toch clickfarms voor?