Vandaag is er wederom een lachwekkende nieuwsbrief van Totaljobs op mijn electronische mat gevallen. Deze keer plugt Totaljobs banen van …multinationals. Jawel, een vacaturesite die banen van een triple A bedrijf denkt te moeten promoten.
En dat gebeurt onder meer met de volgende tekst:
Studenten weten precies wat ze willen als ze zijn afgestudeerd. Ze willen werken bij een grote, internationaal georiënteerde onderneming, zo blijkt uit onderzoek. Het liefst gaan ze aan de slag bij Unilever, maar ook Shell en Heineken scoren goed onder studenten.
Nou hoor ik je denken, wat is er mis met deze tekst? Op zich helemaal niets. Maar stel je bent student en je wil bij een multinational als Unilever werken. Waar ga je dan naar toe? Juist, naar de Unilever website!
Maar Totaljobs reutelt gezellig en volstrekt ignorant door:
Ga jij de uitdaging aan om te werken voor een multinational? Dan kan totaljobs.nl je helpen aan vele interessante vacatures. Zoek nu tussen de ruim 33.000 vacatures in heel Nederland!
Alleen heeft Totaljobs natuurlijk geen zoekcriterium: Multinational. Of iets wat daar ook maar bij benadering op lijkt. Dus hoe moet iemand op Totaljobs nou op zoek gaan naar een baan bij een multinational?
Dat kan dus alleen als je de naam van die multinational al weet! En waar ga je dan als eerste naar toe? Juist.
En nee, het antwoord is niet Totaljobs!
Bas van de Haterd
says:Geweldig, studenten weten precies wat ze willen. Yeah right, toch toevallig niet de studenten die ik met grote regelmaat spreek. Afgelopen week in de KMB sessie (Koffie met Bas) nog een goed gesprek gehad met een student die een bedrijfje aan het opzetten is om juist dat te faciliteren: studenten helpen met hun keuze te bepalen!