Wederom groei in het volume aan online vacatureplaatsingen over de afgelopen weken; we gaan van 172.000 naar 173.000. Een indrukwekkend volume, maar een marginale groei. Het lijkt erop dat we een piek aan het bereiken zijn. Maar wat een mooie piek! Want met dit volume aan vacatureplaatsingen zitten we maar liefst 36% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Indrukwekkend.
Het in mijn optiek nog relevantere aantal aan unieke vacatures is de afgelopen week ook gegroeid, evenals het verschil met vorig jaar. Voor de unieke vacatures is het verschil nu opgelopen tot bijna 31%. Werkelijk gigantisch. Het voorjaar van 2011 gaat de geschiedenisboeken in als een bijzonder sterke opleving. Als het om online vacatures gaat, tenminste
De wekelijkse top 10
Zo ziet de top 10 er voor de afgelopen drie weken uit:
Marktaandeel top 10 vacaturesites; 2010 – 2011 (week 11 – 13)
Ten opzichte van vorige week ziet het resultaat er als volgt uit:
- Werk.nl: +0,3%
- Nationale Vacaturebank: +0,1%
- Monsterboard: +0,1%
- DOVAjobs: +0,1%
- Gus.nl: +0,6%
- Megajobs: -0,4%
- JobTrack: +0,4%
- Careerbuilder: 0,0%
- Randstad: 0,0%
- Jobselectie: -0,5%
Het beeld van de afgelopen week is bijzonder gevarieerd; met voor elk wat wils. De grote drie laten in ieder geval stijgingen zien, inclusief Monsterboard deze week. Het blijft opvallen om te zien hoe de grote jongens consequent onder hun marktaandeel van vorig jaar blijven steken. Geen goede ontwikkeling voor de grote vacaturesites.
Verder is opvallend dat Jobselectie, de nieuweling en consequente doorstijger, ineens een forse duikeling maakt met als concreet risico een vertrek uit de top 10 van volgende week. Zo gewonnen, zo geronnen? De toekomst zal het uitwijzen.
De grote drie
Dan ook nog het beeld van het marktaandeel van grote drie over het afgelopen jaar:
Marktaandeel drie grootste vacaturesites, laatste 52 weken
Kijk eens aan! Monsterboard heeft zichzelf herpakt en laat weer eens een stijgende lijn zien. Na de relatief zwakke prestaties van de afgelopen weken is dat een welkome afwisseling. Het is echter de vraag of deze ontwikkeling zich zal doorzetten als klanten zich beginnen te realiseren wat Monsterboard met hun geld doet.
Cijfers en ranglijst van nieuwe vacatures zijn gebaseerd op Jobfeed. Jobfeed is een initiatief van Textkernel