Iets waar ik me altijd aan stoor: maar wij hebben niet… dus kunnen we niet… Mensen die denken uit de onmogelijkheden, die denken in angst, in ‘wat als het mis gaat’. Ik merk dit ook heel veel in arbeidsmarktcommunicatieland en recruitmentland.
Zeuren is natuurlijk ons nationale eenheidssymbool geworden. Mensen die mij kennen herkennen de volgende conversatie meestal wel.
Hoi Bas, hoe is het er mee?
Ik mag niet klagen, doe ik natuurlijk wel, daar ben ik Nederlander voor, maar ik mag het eigenlijk niet.
Denken vanuit onmogelijkheden zijn wij goed in. Zo ook bijvoorbeeld in de comments op deze posting (Sorry Tomic, maar het is een goed voorbeeld)
Bedrijven als De Telegraaf, Adecco en Logica hebben SEA en SEO marketeers in dienst. Die partijen doen zo aggresief aan vacature marketing, dat het voor kleine spelers bijna niet haalbaar is.
Wanneer is SEA nou interessant voor een klein bedrijf <50 mw’s? Een website optimaliseren oke: dat is belangrijk, maar SEA inzetten en concurreren tegen grote namen zoals hierboven… waardevol expiriment of weggegooid geld?
Dat terwijl je juist als klein bedrijf hier veel makkelijker kan winnen. Want je SEO is veel makkelijker goed te doen zonder hordes aan projectgroepen en grote ATS leveranciers. Zoek maar eens op vacatures met je vakgebied en vertel me hoeveel multinationals je op de eerste pagina tegen komt.
Zo stelt ook Seth Godin in deze post.
If your small company can’t deliver a better experience (in areas people care about) than a big one, why on Earth should someone do business with you? I’m not saying you must have faster service, a bigger website, lower prices and twenty-four hour a day phone support. I’m saying that for some of your customers, you have to be monstrously, demonstrably, better.
Velen denken in onmogelijkheden. Zoals vorig jaar een groot bedrijf uit Arnhem dat stelde: we kunnen geen IT’ers vinden want onze CAO staat geen auto van de zaak toe. Terwijl dat, in combinatie met je locatie, ook een voordeel kan zijn.
Of recent een relatie uit Nijmegen die 150 sollicitaties krijgt op één advertentie en denkt dat hij het zo moeilijk heeft omdat de meeste journalisten toch echt in de randstad zitten.
Ik ken veel kleine IT bedrijven die klagen over personeel, die stellen dat ‘iedereen kiest voor de grote, bekende namen’. En als je deze mensen bestrijd met dezelfde middelen hebben ze helemaal gelijk. Het gaat er om dat je de regels van het spel buigt en er mee werkt op de manier die voor jouw gunstig is. Om een voorbeeld te geven wil ik een stukje van ‘the 4 hour workweek‘, een boek dat ik momenteel lees even aanhalen.
De auteur is nationaal kampioen (USA) Chinees kickboxen geworden. En dat terwijl hij pas één maand van te voren een weddenschap verloor en besloot mee te doen. Zonder training en zonder één trap of klap uit te delen heeft hij gewonnen. Hoe? Door de regels goed te lezen en de gaten erin te vinden.
Regel 1: je gewichtklasse bepaling is één dag voor het tournooi. Door uitdrogingstechnieken verloor hij in 18 uur tijd bijna 15 kilo en zat hij dus 3 gewichtklasses onder zijn normale gewicht.
Regel 2: als iemand 3 keer per wedstrijd van het vecht podium afvalt krijg hij een technische knock out. Hij heeft zijn hele strategie dus opgezet om mensen van het podium te duwen en gooien. Het maakte hem niet bepaald populair, maar wel nationaal kampioen!
En zo is het ook in recruitment. Ik ken een klein IT bedrijf dat weinig problemen heeft met het binnen halen van IT’ers. Waarom? Omdat ze de regels veranderen. Zo is men daar bijvoorbeeld bijzonder flexibel in het inplannen van gesprekken, zoals deze blogpost bewijst.
Maar er zijn natuurlijk nog vele mogelijkheden om de ‘regels’ te veranderen. Vaak zijn het excuses die worden opgevoerd waarom iets niet kan. ‘We kunnen niet genoeg betalen’ of ‘We zitten in het verkeerde stuk van Nederland’. Allemaal excuses, waarom zouden mensen wél voor je moeten werken? Wat maakt je uniek? Het enige probleem wat je kan hebben is als je daar geen antwoord op hebt en dan is het tijd voor rigoreuze interne veranderingen.
En anders moet je ophouden met zeuren en uitgaan van je eigen kracht, waar ben je wel goed in en zoek mensen die dát belangrijk vinden!