Hoe te recruiten via Twitter

Twitter logo140 tekens in een Twitterbericht. Is het binnen deze ruimte mogelijk om een goed beeld te geven van je organisatie? In het bijzonder: van je organisatie als mogelijke werkgever om zo het werkgeversimago te beïnvloeden?

Nee, niet in eenmalig 140 tekens. Onmogelijk. De kans dat de tweet gelezen wordt, is zelfs klein. Hoe kun je dan als organisatie wél positief opvallen op Twitter? Hoe kun je eenvoudig je recruitment integreren op Twitter? Hieronder in het kort wat eenvoudige tips om mee te beginnen.

  1. Twitter is een kanaal waarmee bepaalde doelgroepen uitstekend kunnen worden benaderd (zoals HR, marketing, Generatie Y en 40-45+). Behandel het kanaal dan ook als volwaardig en probeer potentiële werknemers een beeld te bieden van hoe het is om te werken in jouw organisatie. Dit is met verschillende tools efficiënt te regelen (hootsuite, vimeo). Integreer de nieuwe mogelijkheden in je bestaande recruitmentactiviteiten. Durf vacatures te combineren met beelden van de organisatie: foto’s of video’s.
  2. Bedenk de ideale kandidaat voor de vacature en omschrijf deze persoon met vijf keywords. Gebruik de Twittergids om de profielen van Twitteraars te doorzoeken op deze relevante keywords. Direct de interactie aangaan, link naar de vacature erbij en gereed staan voor mogelijke vragen. Dat biedt gegarandeerd aandacht voor jouw vacature.
  3. Begeef je in het netwerk van invloedrijke mensen uit de branche waarin je mensen zoekt (ook mogelijk via de Twittergids of raadpleeg Twitter zelf met keywords). Durf deze mensen te vragen om jouw vacature te retweeten of vraag ze of zij misschien nog mensen weten die wellicht interesse hebben. Raadpleeg om hulp op een manier zodat jij zelf ook benaderd zou willen worden. Behoeft geen verdere normen en waarden uitleg toch?
  4. Zoek op relevante hashtags, #’s, in jouw branche die verband houden met jouw vacature. Gebruik deze in jouw eigen tweets, maar vind een balans in de hoeveelheid hashtags die je gebruikt.
  5. Herhaal je boodschap op verschillende tijdstippen en varieer in de manier waarop je deze formuleert. Twitteren is eigenlijk ook een beetje experimenteren; de ene keer werkt iets wel (heel goed) en de andere keer krijg je geen respons.

 

Actief zijn op Twitter beslaat niet alleen het hebben van een account en af en toe een ‘promotietweet’ of vacature de deur uit doen. Zeg nou zelf; daar prik jij toch ook zo doorheen?

Social recruitment is ook de mogelijkheden erkennen van Facebook. Lees mijn vorige blog: ‘Hoe te recruiten via Facebook?’. Ik zie steeds meer Apps verschijnen op grote corporate Facebookpagina’s; way to go!

Geef een reactie

9 Comments
  • Jeroen
    says:

    Supertopic dit! Ik ben nog niet heel lang actief op Twitter en na een hoop ‘zenden’ kom ik langzaamaan in discussies en krijg ik het een beetje onder de knei. Ik probeer de rest van het bedrijf hier mee te krijgen maar dat lukt nog niet: met dit soort tips vast ook niet, maar ik krijg wel meer voet aan de grond. Top!

  • Chris Stapper
    says:

    Hoi Laura,
    Goede tips! En vooral omdat veel mensen twitter nog in eerste instantie als een zendkanaal gebruiken. Wat zonde is, want het potentieel is zoveel groter.

    Gelukkig hoeft niet álles in 140 karakters. Juist de verkote url’s zijn ook heel krachtig aan twitter. Het enige dat de ~120 andere karakters hoeven doen is iemand genoeg aan te spreken om op de link te klikken. En hem genoeg te informeren, zodat ook alleen de mensen voor wie de link interessant is klikken.

    Vanuit dat perspetief is twitter ook de kunst van het weglaten: hoe informeer je precies genoeg om te prikkelen?