Een jaar geleden heb ik in een korte serie een drtietal toepassingsgebieden uit de hype cycle editie van 2012 over Human Capital Management (HCM) software van Gartner behandeld. De drie toepassingengebieden waren:Talent Science, Video Recruiting en Social Recruitment Software. En het lijkt me aardig om eens te kijken wat Gartner over deze toepassingsgebieden in haar hype cycle over 2013 zegt. Tijd voor een update dus.
Hype cycles zijn een feest voor technologieleveranciers die volgens mij zwaar lobbyen (en mogelijk ook zwaar betalen) om maar genoemd te worden. Want je naam in zo’n rapportage krijgen is een aanzienlijk grotere kans op succes. Ongeacht of jouw software enige werkelijke waarde vertegenwoordigt voor de goedgelovige lezers van dat rapport. Want o, o wat kan Gartner fraai klinkende onzin verkopen.
Eerder heb ik al aaandacht besteed aan Social Recruitment Software en Talent Science, vandaag is het de beurt aanVideo Recruiting.
Maar voor ik begin eerst nog even de hype cycle van 2012 in herrinering roepen:
Ik heb de drie toepassingen omlijnd; Talent Science, Video Recruiting en Social Recruitment Software. De laatste twee toepassingen hebben volgens Gartner nog 5 – 10 jaar nodig om volwassen te worden (en dat betekent zoveel als het zogenaamde Plateau of Productivity te bereiken), Talent Science (big data en analytics in het HRM domein) heeft meer dan 10 jaar nodig.
En dit is de versie uit 2013:
Op dit moment is Social Recruitment Software net over de Peak of Inflated Expectations, op weg naar de trog van de desillusie. Geen fijn traject, want dit is de fase waar blijkt dat al die overspannen verwachtingen niet waargemaakt kunnen worden… Video Recruiting was in 2011 nog niet eens een aparte groep in de hype cycle en is ondertussen dus al bijna op de piek aangekomen. Talent Science gaat daarentegen bijzonder langzaam vooruit en was net alsVideo Recruiting nieuw in 2012.
Video Recruiting
Door Gartner wordt Video Recruiting als volgt omschreven:
Video recruiting is the use of video in the screening and selection aspects of the recruiting process. Typically, a candidate would either be filmed answering prearranged questions or participate in a video conference call. In either case, a recruiter or hiring manager would use the video to get a better sense of the candidate than through just electronic information submission or a telephone screening interview. In some circumstances, it could replace more formal, face-to-face interviews.
Dit klinkt een stuk realistischer dan de mumbo jumbo die Gartner uitkraamde bij Talent Science. En godzijdank is er geen enkele verwijzing van de nog altijd volstrekt misplaatste gedachte dat video-cv’s een goed idee zijn. Tenenkrommend misplaatst.
Video Recruiting is volgens Gartner een productiviteitstool:
Video-recruiting solutions can improve recruiter and hiring manager productivity, as well as better utilize the resources involved in the interview process. Video recruiting enables a larger number of interviewers to view interviews synchronously or asynchronously. This often results in shorter time to hire and lower cost per hire.
Met die argumentatie is helemaal niets mis. Video Recruiting is een productiviteitstool. Voor zowel bedrijf als kandidaat.
In 2012 noemde Gartner de volgende aanbieders: GreenJobInterview; Hirevue; InterviewStream; Montage; Skype; Sonru.
In 2013 is dit aantal fors uitgegroeid tot de volgende aanbieders: GreenJobInterview; Hirevue; InterviewStream; JobOn; Montage; Skype; Sonru; Take the Interview; VidCruiter; Wowzer
Skype staat er nog steeds bij, maar dat is volstrekte onzin tegen de achtergrond van wat Gartner als business benefit noemt. En als je Skype noemt is Google Hangout natuurlijk ook een kandidaat. Verder is als onvervalste chauvinist de afwezigheid van Cammio mij natuurlijk een doorn in het oog. Maar Gartner is redelijk VS-centric…
1 Comment