Laat Twitter niet links liggen?

Meestal lees ik Joel Cheesman voor ‘juicy tidbits’ over Amerikaanse vacaturesites, of zijn ‘flames’ richting Jason Goldberg. Maar vandaag gaat Joel off-topic.

Hij predikt namelijk de zegeningen van Twitter; en hij ziet er drie:

  1. It’s about relationships
  2. It’s about the Benjamins
  3. It’s abour ease-of-use

Als motivatie voor zegening 1 claimt hij meer van een persoon te hebben geleerd via Twitter dan via zijn/haar blog of de persoon zelfs in levende lijve te hebben ontmoet. Soundbites zijn beter dan de ‘real deal’: een gesprek van mens tot mens?

Zegening 2 wordt gemotiveerd door betere communicatie met klanten voor customer service en recruiting. Yep, 140 tekens zijn meer dan voldoende ruimte voor after sales service…

En als motivatie voor zegening 3 stelt Joel dat bloggen moeilijk is, en mictobloggen (’tweeten’) makkelijk. Onder het motto: hoe korter hoe beter?

Photo

Ik vraag me af of Joel zich recent heeft opgegeven bij PayPerPost en denkt hij op deze manier te kunnen cashen op basis van de bezoekersaantallen op zijn blog.

Want ik kan me bijna geen andere reden voorstellen gezien de buitengewoon magere argumentatie. Of is het daadwerkelijk zo dat we inhoud en nuance inruilen voor bulletpoints? Sad New World.

Geef een reactie

3 Comments
  • Bert
    says:

    Als affiliate van Megajobs overweeg ik om Numpa een variant op Twitter toe te gaan voegen. Het lijkt mij wel aardig om regionaal wat extra trafic naar onze site http://www.kennemerjob.nl de krijgen. De vraag is of het de hype gaat worden die wordt voorspeld? Ben benieuwd naar jullie mening over de combi jobsite microblog.
    Bert van Pel

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Nou weet ik niet of ik je zonder blogging nooit ontmoet zou hebben. Maar ik weet wel dat ik voordat ik je ontmoette een heel ander beeld had! En ik kan je verzekeren dat na onze persoonlijke ontmoeting dat beeld beter was 😉

    Waar ik tegen ageer is de verheerlijking van een uiterst beperkt communicatiemiddel als een panacee. Dit soort “peak of inflated expectations” is misschien onvermijdelijk maar leidt in het algemeen nergens toe.

    En daarom probeer ik er op mijn manier tegenwicht aan te bieden, in de hoop dat er enige balans komt.

    Zelf heb ik manmoedige pogingen gedaan de meerwaarde van Twitter te begrijpen door het te gebruiken. Maar ik mis waarschijnlijk het Twitter gen… En ik ben natuurlijk ook geen marketeer in de veertig!

  • Bas van de Haterd
    says:

    Marc, wat ben je weer heerlijk negatief. Maar hoewel ik niet Twitter, zie ik er zeker de meerwaarde wel van in. Ik zie hele zakelijke netwerken ontstaan rondom Twitter, ik zie vele mensen bij elkaar komen door Twitter, er is zelfs een Twitter bowling team aanwezig bij Bowlr donderdag. Mensen die mede door zaken als Twitter nu juist fysiek samenkomen, dingen ondernemen en ook zakelijk elkaar aanspreken.

    Ik ken ook al genoeg gevallen waarin iemand op Twitter vraagt: goh, net nieuw project gescoord, zoek nog een freelance projectleider, wie weet er één? En binnen een paar uur er één heeft.

    En dat allemaal terwijl ik niet eens Twitter.

    Dus niet alles afschrijven voordat je het echt begrijpt. Het is geen vervaning van echt contact, maar een aanvulling. Net als wij elkaar zonder bloggen nooit ontmoet zouden hebben.