Gisteren verscheen een briljant rapport van Bruce Temkin over het enorme belang van User Experience (Ux) voor de toekomst van bedrijven. Met een zeer juiste, maar buitengewoon a-commerciele conclusie: Het gaat jaren (3,5 tot 6,5 jaar) duren voordat bedrijven volledig Ux gedreven zijn.
Oeps, dat had hij nou niet moeten zeggen! Want dat staat dus synoniem aan hard werk gedurende een langere tijd op een onderwerp. Ik kan de aandacht bijna horen verslappen…
Want in onze almaar haastiger wordende maatschappij willen wij alleen nog instant oplossingen: Het moet, maar het moet wel nu!
En dat staat synoniem aan lapwerk. En misschien dat het in de 70er jaren tijdelijk modisch was; maar ik vind een lapjesdeken foeilelijk. Om nog maar te zwijgen over het pokdalige karakter van de deken.
Gedegen plan en planning en een grondige uitvoering met oog voor kwaliteit is tegenwoordig eerder uitzondering dan regel. Tegenwoordig is een site met een beta ‘sticker’ volstrekt normaal. En als de site ‘breekt’ is de beta sticker de schaamlap. Dat in dit proces gebruikers het slachtoffer zijn wordt blijkbaar niet eens gerealiseerd.
Nergens komt dit gebrek aan aandacht zo schrijnend aan het licht als bij het testen van software. Traditioneel is testen al een sluitpost op een projectbegroting, maar het lijkt erop alsof de laatste jaren er niet eens meer aandacht en tijd wordt gegeven aan deze activiteit.
Het vroeg lanceren en regelmatig verbeteren van een site is een prima uitgangspunt. Maar dat laat onverlet dat met die vroege, eerste lancering de functionaliteit en de gebruikerservaring beiden al goed moeten zijn. En vooral dat er niets mag breken. Want dat is met gedegen tests ten allen tijde te voorkomen.
Hoewel het rapport van Bruce Temkin door iedereen met een verantwoordelijk voor|binnen online recruitment zou moeten worden gekocht, gelezen, herlezen en binnen de eigen organisatie geimplementeerd ben ik buitengewoon somber over de werkelijke interesse in dit onderwerp.
Symptoombestrijding lijkt tenslotte veel simpeler en goedkoper dan het meteen de eerste keer goed doen. Want dat laatste vereist eenvoudigweg teveel tijd, aandacht en energie. En we praten elkaar aan dat we daar gewoon niet voldoende van hebben.
Waardoor gebruikers het slachtoffer zijn en blijven…