Het is alweer zo’n negen maanden geleden dat ik op mijn review van match-engine Bright (recent gekocht door LinkedIn voor maar liefst $120 miljoen…) onderstaande reactie ontving van Thomas van Beem:
Wanneer ga je de match engine van MyRecruiter.nl testen? Deze is wel gebaseerd op domeinkennis recruitment
Dat heb ik vervolgens gedaan, maar MyRecruiter kon mij evenmin bekoren, met de volgende conclusie als resultaat:
Wat is erger dan na een belofte van perfecte matches geconfronteerd te worden met niet-passende vacatures (denk Bright)? Inderdaad; na een dergelijke belofte geconfronteerd te worden met 0 vacatures. MyRecruiter geeft mij de slechtst mogelijke ervaring omdat de site mij wil doen geloven dat er geen vacatures zijn. Een eersteklas blunder die tot een bijzonder negatieve eerste ervaring leidt. Omdat vervolgens de vacatures die stiekem wel beschikbaar blijken te zijn ook niet passen blijft de ervaring ronduit negatief. Domeinkennis of niet, MyRecruiter brengt het er voor mij als werkzoeker niet beter vanaf dan Bright.
Maar hoe verschillend kan het twee even zinloze match-engines vergaan?
Want waar vorige week LinkedIn, bij de presentatie van de cijfers over het vierde kwartaal, wist te melden dat ze Bright voor $120 miljoen had overgenomen, kreeg ik vandaag de tip dat op 12 februari het faillissement van IM-People was uitgesproken. MyRecruiter is een handelsnaam van IM-People.
Het lot is dus twee match-engines bepaald niet gelijk gezind. Waarmee ook maar weer eens duidelijk wordt dat hoe dichter je bij Silicon Valley in de buurt komt, des te hoger de waardering. Ongeacht de werkelijk toegevoegde waarde.
Thomas van Beem
says:Vandaag bericht gekregen dat het faillissement van de baan is! MyRecruiter.nl blijft bestaan en zal doorgaan met het onderzoeken en ontwikkelen van de matching software.
Na een onderbreking van bijna een maand zijn we weer helemaal klaar voor de toekomst. We zullen met veel energie deze toekomst gestalte geven.
NB: Ik hoop dat Marc zich blijft bemoeien en ook blijft publiceren over de arbeidsmarkt. Ook al is het voor betrokkenen soms wat confronterend (uit eigen ervaring), een criticast is noodzakelijk om de markt objectief (!) in de gaten te houden en hierover te informeren.
Thomas van Beem
says:Helaas is het ons niet gelukt om voldoende financiering te krijgen om onze plannen verder gestalte te geven. Na het plotseling wegvallen van onze investeerder moesten we op zoek naar andere financiele middelen. Ons businessmodel is gericht op schaalgrootte, iets waar we nog niet waren. De afgelopen jaren hebben we met heel veel passie en energie gewerkt aan onze matching tool. We zijn trots wat we bereikt hebben.We zijn welliswaar aangeslagen maar zeker niet verslagen. Ik blijf geloven in een tool die vraag en aanbod op de arbeidsmarkt goed bij elkaar brengt. Op relevantie! Het is nog even afwachten hoe nu verder. Ik wil iedereen bedanken voor de positieve reacties en hoop snel meer te kunnen vertellen.
Jos
says:Wellicht is er iemand geinteresseerd in het overnemen van dit product?
michiel
says:Het is ook vreemd dat hun website ook nog steeds actief is…..
Reza
says:Oh, ze staan nog op monsterboard met 7 vacatures, een paar zeer recent.