Het eerste kwartaal zonder voormalig CEO Salvatore Iannuzzi laat nog altijd geen verbetering zien, nog altijd daalt de omzet bij vacaturesite Monster (-4% in constant currency in vergelijking met Q4 2013). Eerder vandaag kwam het bedrijf met haar cijfers over het vierde kwartaal en wederom is het een treurigmakend resultaat. De nieuwe hoofdcoach, Timothy Yates, heeft dus nog trendbeuk weten te bereiken, ondanks de groeiende markt (met als voorbeeld Dice waar een organische groei van 3% over Q4 heeft gerealiseerd).
Yates heeft wel dezelfde boilerplate teksten in huis als Iannuzzi:
We are successfully implementing our ‘All the People, All the Jobs’ strategy. Bookings in our key core North American Careers segment increased on a year over year basis reflecting strong customer acceptance of our traditional and new product solutions.
Natuurlijk…
Die nieuwe product solutions zijn natuurlijk TalentBin (by Monster), Monster Twitter Cards en Talent CRM naast 6Sense dat ondertussen nog nauwelijks een nieuw product kan worden genoemd. Maar ondanks al die nieuwe producten blijft de omzet maar dalen. Wat is er dan succesvol aan die strategie-implementatie? Wie nog eens rustig wil nalezen wat alle eerdere product introducties hebben opgeleverd kan hier zijn/haar hart ophalen.
De teleurstellende resultaten betekenen overigens ook dat Monster wederom in haar vaste lasten moet snijden:
Monster today announced a series of cost savings initiatives to reduce costs globally while continuing to support our new strategy. The initiatives currently include a global workforce reduction of approximately 300 associates, or 7% of its full-time staff, consolidation of certain office facilities, and continuing discretionary-spending and office and general expense controls.
Dit is niet bepaald de eerste ontslagronde bij de vacaturesite. Voor het personeel van Monster is het te hopen dat het wel de laatste is.
En zet die eeuwigdurende treurnis van Monster eens af tegen de resultaten van LinkedIn. In elk kwartaal waar Monster een krimp moest melden heeft LinkedIn groei kunnen melden. Tot en met Q4 2014. En met een dalende werkloosheid zou je toch mogen verwachten dat Monster een groei in de omzet zou kunnen realiseren? Niets is echter minder waar.
Monster’s beurswaarde staat ondertussen op een schamele $399 miljoen. Ter vergelijking, LinkedIn’s beurswaarde staat op dit moment $33 miljard. Bijna 100 keer meer dan Monster…
1 Comment