Viadeo, de teloorgang van een professional social network

clip_image002Met de overname van Viadeo door Figaro Classifieds, een onderdeel van mediaconcern Le Figaro, is er een einde gekomen aan de ambities van het Franse professional social network. Viadeo verkeerde sinds eind november 2016 in surceance van betaling.

Le Figaro betaalt EUR 1,5 miljoen voor Viadeo (ter vergelijking; Microsoft betaalde ruim EUR 24 miljard voor de overname van LinkedIn) en koopt daarmee de database met profielen en de technologie (Viadeo heeft in totaal $57 miljoen opgehaald in meerdere investeringsrondes). Ook behouden 98 van de 126 medewerkers hun baan.

Viadeo, opgericht in 2004 onder de naam Viaduc, heeft altijd groots gedroomd. En die grootse dromen zijn naar alle waarschijnlijkheid haar ondergang geworden. In 2007 neemt Viadeo het Chinese professional social network Tianji over, in 2009 gevolgd door overnames van het Indiase Apna Circle en het Canadese Unyk. En daarmee is het bedrijf aanwezig in Canada, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Italië, China, India en Mexico.

Ondertussen wist Viadeo in haar thuisland LinkedIn niet van zich af te houden:

Google Trends: Interest over time van LinkedIn (blauwe lijn) en Viadeo (rode lijn) in Frankrijk, januari 2004 – december 2012

Google Trends: Interest over time van LinkedIn (blauwe lijn) en Viadeo (rode lijn) in Frankrijk, januari 2004 – december 2012

Tot 2012 laat Viadeo groei en dominantie zien in haar thuismarkt, ondanks een minstens zo snelle groei als LinkedIn. Maar in 2012 volgt de kentering; Linkedin blijft groeien terwijl het met Viadeo vanaf dat moment alleen nog maar minder gaat, een trend die zich tot en met heden doorzet:

clip_image006

Google Trends: Interest over time van LinkedIn (blauwe lijn) en Viadeo (rode lijn) in Frankrijk, januari 2012 – december 2016

Waar XING haar ambities bijstelde en zich tot het duitssprekende deel van de wereld beperkte bleef Viadeo zich richten op ‘global domination’, ook al genereert het bedrijf 95% van haar omzet in Frankrijk. Tot eind 2015 waar Viadeo, overigens veel te laat, haar internationale ambities laat varen en zich uitsluitend op Frankrijk richt. Zoals de grafiek hierboven laat zien, veranderde dat verder niets in de voortgaande teloorgang ten opzichte van LinkedIn.

De grote vraag is nu of Figaro Classifieds nog iets met de boedel kan doen. De grote vraag is natuurlijk of Figaro Classifieds zich daarbij iets gelegen zal laten liggen aan de nog zeer recent gepubliceerde strategie van Viadeo. Aangezien het niet denkbeeldig is dat de link naar deze strategie binnenkort niet meer zal bestaan, hierbij zonder commentaar de belangrijkste slides:

clip_image008

clip_image010

clip_image012

clip_image014

clip_image016

clip_image018

clip_image020

clip_image022

clip_image024

clip_image026

clip_image028

clip_image030

clip_image032

Geef een reactie

1 Comment